Ja til en inkluderende juleavslutning på Asker vgs

Ledelsen ved Asker videregående skole har nok et år valgt å invitere representanter fra Asker kirke til den felles juleavslutningen siste skoledag før ferien. Avgjørelsen er tatt uten at elevrådet ved skolen ble involvert.

Vi synes at en fellesavslutning med besøk fra bare ett trossamfunn ikke bidrar til et livssynsnøytralt og inkluderende skolemiljø. Et miljø vi til vanlig på Asker jobber for å ha. Religion er en privatsak, som, etter vår mening, ikke hører hjemme i en fellesavslutning. Ønsker elevene å delta på et religiøst arrangement, kan de gjøre det på eget initiativ.

Vi synes juleavslutningen, på lik linje med sommeravslutningen, skal handle om skolens fellesskap med taler, underholdning og opptredener fra både medelever og skolens ledelse, uten religiøs innblanding.

På Asker i år er det heller ikke noe alternativ for de som ikke ønsker å delta på det religiøse innslaget. Enten er man tilstede på hele avslutningen, eller så må man bli hjemme og får hverken med seg sang, musikk, taler eller andre opptredener fra venner og medelever. Vi synes dette fører til en ekskluderende og forskjellsbehandlende skoleavslutning, som setter religion over fellesskapet. Prinsipielt gir dette et uheldig signal om at skolens ledelse setter kirkens representasjon høyere enn elevenes tilstedeværelse på juleavslutningen.

Av den grunn sier vi JA til en inkluderende og livssynsnøytral skoleavslutning, vi vil ha et arrangement for ALLE!