JA TIL EN BÄREKRAFTIG FORVALTNING AV STORÖRRET I MJÖSA

JA TIL EN BÄREKRAFTIG FORVALTNING

Til Fylkesmannen i Oppland

Storörreten i Gudbrandsdalslågen m/ sideelver er truet eller svärt sårbar pga av inngrep som vannkraft og fysiske inngrep . Dette har fört til att gytebestanden er svärt lav, og dermed ikke er höstbar. Dette igjen förer til att bestanden  per idag overbeskattes.

På grunnlag av naturmangfollovens § 16.(høsting av vilt og lakse- og innlandsfisk) mener Storörret Norge att det er grunnlag for att Fylkesmannen i Oppland åpner for revidering av fiskereglene i Mjösa i den hensikt og öke gytebestanden til bärekraftig nivå.

Målet må väre att bestanden skal forvaltes på en slik måte att den skal klare seg selv med naturlig reproduksjon uten hjelp av settefisk. Settefisk er dokumentert skadelig for en bestand over tid. Storörret Norge mener det må fastsettes ett gytebestandsmål For Gudbrandsdalslågen m/sideelver, til gytebeststandsmålet er oppnådd må fisket reguleres.

Förevar prinsippet og kunnskapsgrunnlaget skal legges til grunn for en bedre og mer aktiv forvaltning av storörreten i Mjösa og Gudbrandsdalslågen m/sideelver.

-Bestanden av vill Hunderörret er svärt lav og meget sårbar

-Bestanden i sideelva Gausa er utrydningstruet

-Bestanden i sideelva Tromsa er utrydningstruet

-Bestanden i sideelva Våla er utrydningstruet

-Bestanden i sideelva Frya er utrydningstruet

Dokumentasjon: http://www.vannforeningen.no/ikbViewer/Content/861659/Morten%20Kraab%F8l%20mfl.pdf

Denne sier oss att bestanden idag er IKKE er höstbar.

Høsting kan bare tillates når best tilgjengelig dokumentasjon tilsier at arten produserer et høstingsverdig overskudd.

Gytebiologi Hunderörret : http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2006/217.pdf

Hunderørreten skiller seg genetisk fra og blir større enn de andre storørretstammene i Mjøsa og dominerer både i antall og avkastning i fangstene i Mjøsa (Løkensgard & Aass 1962; Aass 1983; Qvenild & Nashoug 1987; Kraabøl et al. 2009, Wol- lebæk et al. 2011).

- Ca 80% av storørret som fanges i Mjøsa er Hunderørret, Gudbrandsdalslågen m/sideelver er den største gyteelva .

- Hunderfossen Kraftverk er selve flaskehalsen med en fisketrapp med 30% funksjonalitet

- Utgytt fisk og smolt går i turbiner , 70% av smolten i fölge radiomerkinger dör pga dette.

- opp og nedvandringsproblematikken forbi Hunderfossen kraftverk må løses

den økologiske tilstanden i vannområdet Mjøsa :

Storörret Norge viser til lakse og innlandsfiskeloven:

§ 1.Lovens formål.

Lovens formål er å sikre at naturlige bestander av anadrome laksefisk, innlandsfisk og deres leveområder samt andre ferskvannsorganismer forvaltes i samsvar med naturmangfoldloven og slik at naturens mangfold og produktivitet bevares. Innenfor disse rammer skal loven gi grunnlag for utvikling av bestandene med sikte på økt avkastning, til beste for rettighetshavere og fritidsfiskere.

Vi minner om fölgende:

§ 11.Spesielle reguleringer i en fiskesesong.

Selv om det er tillatt å fiske i henhold til bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, kan departementet for å sikre en rasjonell utnytting eller for å sikre fiskebestanden, gi regler om fangstintensiteten og tillatt oppfisket mengde i vassdrag eller fastsette andre hensiktsmessige tiltak innenfor vedkommende fiskesesong.

Departementet kan med øyeblikkelig virkning forlenge eller stoppe et fiske når vannføringen eller andre særlige forhold tilsier det.

Videre viser vi til Naturmangfoldloven:

§ 5.(forvaltningsmål for arter)

Målet er at artene og deres genetiske mangfold ivaretas på lang sikt og at artene forekommer i levedyktige bestander i sine naturlige utbredelsesområder. Så langt det er nødvendig for å nå dette målet ivaretas også artenes økologiske funksjonsområder og de øvrige økologiske betingelsene som de er avhengige av.

Forvaltningsmålet etter første ledd gjelder ikke for fremmede organismer.

Det genetiske mangfold innenfor domestiserte arter skal forvaltes slik at det bidrar til å sikre ressursgrunnlaget for fremtiden.

§ 16.(høsting av vilt og lakse- og innlandsfisk)

Vedtak om å tillate høsting av vilt treffes med hjemmel i lov 29. mai 1981 nr. 38 om jakt og fangst av vilt (viltloven).

Vedtak om å tillate høsting av lakse- og innlandsfisk treffes med hjemmel i lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk m.v. (lakse- og innlandsfiskloven).

Ved avgjørelsen om å tillate høsting og om fremgangsmåten ved høsting skal det videre legges vekt på artens funksjon i økosystemet og den virkning høstingen kan ha på det biologiske mangfold for øvrig. Det skal også legges vekt på artens betydning for næring eller rekreasjon, høstingstradisjon i vedkommende område og på skade som arten gjør.

Tredje og fjerde ledd gjelder ikke ved vedtak om høsting av fremmede organismer.