Kolstadgata gatetun og park

Quoted post

thomas

#3 Utenom skolen..?

2014-04-16 19:27

Liker initiativet og engasjementet. Gode forslag som ligger her, men skulle gjerne også sett hvordan det kan bli bedre for folk som ikke har noe tilknytning til Tøyen skole. Hvordan vil det med dette forslaget bli å bevege seg fra Sørligata og ut til krysset? Opplever idag at ballbingen som er der blir godt brukt og et bra tilskudd for elevene – men samtidig så er plasseringen ganske uhensiktsmessig mtp å utnytte området. Kanskje det burde vurderes å flytte denne? Der det idag burde vært en åpen og stor uteplass (som eksempelvis Knut Knudsensplass på St.hanshaugen) blir det krognete, lite oversiktelig og lite attraktivt. Flere som ikke kjenner til området fra før har spurt om det er fengselet, og det er assiosasjoner som er lite ønsket.

Replies

Bjarte Breiteig

#4 Re: Utenom skolen..?

2014-04-17 11:40:32

#3: thomas - Utenom skolen..?

Takk for fint innspill! Forslaget vil ikke innebære mer enn noen få sekunders omvei for fotjgengere mellom T-banestasjonen og Sørli plass. Jeg er helt enig når det gjelder ballbingen og skolegården generelt: Den gir en sterk følelse av fengsels-luftegård - ikke minst på grunn av alle de høye bygningene rundt (og nå er det planlagt ett til i Hagegata 25).  Skolegården bærer sterkt preg av et område som lenge har vært nedprioritert. Det er nok like dyrt å flytte ballbingen som å bygge en ny, vil jeg tro. Men det er klart at ideelt sett kunne man ønsket ballbingen mer tilbaketrukket, også med tanke på støy for beboere i Kolstadgata 7 og Sørligata 44-46. Jeg håper at hvis forslaget går gjennom, så vil det også gi noen bieffekter som generelt løft av skolegården og det omkringliggende miljøet. Mvh. Bjarte