Nei til reservasjonsrett for fastleger

Quoted post

P

#502

2014-03-09 01:05

"Kvinnelig lege" over spør: "Når starter livet?" Jeg tillater meg å tvile på om vedkommende virkelig er lege, for da burde vedkommende visst at livet starter ved unnfangelsen. Akkurat *det* kan det vel ikke være noe tvil om - uansett hva man mener i abortdebatten?

Videre sier vedkommende: "Først og fremst, ikke skade noen pasient, skulle være vår ledetråd som leger." Hvorfor støtter man da drap på barn? De virkelige legene er de som reserverer seg mot dette grusomme massemordet...

Replies

Tore L. Tangen

#505 Re:

2014-03-10 12:07:30

#502: P -

Det er nok et helt legitimt spørsmål, P. Folk har svært forskjellig på når livet begynner. Du hevder at det begynner ved unnfangelsen, men kan du bevise det?

Det vanlige argumentet blant såkalte aborttilhengere er at livet starter når fosteret er i stand til å leve utenfor magen. Men når er det? Grensen for når et for tidlig født barn kan overleve er stadig forskjøvet mot unnfangelsestidspunktet og det er ikke utenkelig at man kan forskyve det tidspunktet helt tilbake til unnfangelsen.

Et like brukbart argument er at livet begynner nå barnet er i stand til å leve uten medisinsk hjelp. I så fall er for tidlig fødte barn som er plassert i kuvøse ikke ennå levende mennesker, men celleklumper som utelukkende fungerer på grunn av tekniske hjelpemidler.

Neste argument er selvbevissthet. For å ha nytte av livet må man være selvbevist. Dersom man ikke er selvbevisst er man intet annet enn en bioelektrisk maskin som inntar føde, prosseserer føde og kvitter seg med avfall. I så fall er ikke babyer i live og spebarnsdrap må følgelig være lovlig.

Men er selvbevissthet egenlig nok? Selv om man er selvbevisst så er man ikke alltid i stand til å leve på egen hånd. I så fall kan man fint avlive et barn på 7 uten at man har tatt livet av et selstendig menneske. Argumentet er like enkelt som argumentet for å drepe barn i mors mage; barnet ville ikke vært i stand til å klare seg på egen hånd. Det var fremdeles avhengig av sin mor.

Kulturelle forhold kan også spille inn i den siste definisjonen. For eksempel kan man fint trekke definisjonen dithen at jenters liv først begynner når de er blitt godt gift, slik at det å abortere en 18-åring jente er helt ok. Hun var tross alt ikke i stand til å leve på egen hånd ennå.

 

Et langt viktigere spørsmål er nok spørsmålet om "sjelen" tar skade av å ta livet av noe som kan vokse opp til å bli et fullverdig menneske, med viten og vilje. Mange som har tatt "abort" med viten og vilje vil hevde at man gjør det. Og det finner også jeg sansynlig. Når man tar "abort" tar man en bevisst valg om å avslutte livet til et menneske som ikke har hatt anledning til å gi sin mening om sitt eget liv. Man gjør det av rene egosistiske tanker, ikker for å begrense lidelsen til et annet menneske. Man simpelt hen avliver en person som sansynligvis ville ha ønsket å fortsette å leve.

La leger ha retten til å nekte å bidra til drap. Det er nok av leger som ikke har noen samvittighetskvaler ved å bidra til drapet på ufødte mennesker. Dere som ønsker å drepe klarer fint å finne frem til dem.

Lol

#575 Oppgitt

2014-03-19 12:46:48

#502: P -

Virkelig, massemord? Hvorfor er ikke du borte i krigsrammede land å skriker på regjeringene istedet? Give me a break troll.