Nei til reservasjonsrett for fastleger

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til reservasjonsrett for fastleger-oppropet.

P

#501 Tema

2014-03-09 00:58

Hvem skal ivareta barna?
P

#502

2014-03-09 01:05

"Kvinnelig lege" over spør: "Når starter livet?" Jeg tillater meg å tvile på om vedkommende virkelig er lege, for da burde vedkommende visst at livet starter ved unnfangelsen. Akkurat *det* kan det vel ikke være noe tvil om - uansett hva man mener i abortdebatten?

Videre sier vedkommende: "Først og fremst, ikke skade noen pasient, skulle være vår ledetråd som leger." Hvorfor støtter man da drap på barn? De virkelige legene er de som reserverer seg mot dette grusomme massemordet...

Gjest

#503 Re:

2014-03-09 16:04


Gjest

#504

2014-03-10 12:01

En självklarhet.
Tore L. Tangen

#505 Re:

2014-03-10 12:07

#502: P -

Det er nok et helt legitimt spørsmål, P. Folk har svært forskjellig på når livet begynner. Du hevder at det begynner ved unnfangelsen, men kan du bevise det?

Det vanlige argumentet blant såkalte aborttilhengere er at livet starter når fosteret er i stand til å leve utenfor magen. Men når er det? Grensen for når et for tidlig født barn kan overleve er stadig forskjøvet mot unnfangelsestidspunktet og det er ikke utenkelig at man kan forskyve det tidspunktet helt tilbake til unnfangelsen.

Et like brukbart argument er at livet begynner nå barnet er i stand til å leve uten medisinsk hjelp. I så fall er for tidlig fødte barn som er plassert i kuvøse ikke ennå levende mennesker, men celleklumper som utelukkende fungerer på grunn av tekniske hjelpemidler.

Neste argument er selvbevissthet. For å ha nytte av livet må man være selvbevist. Dersom man ikke er selvbevisst er man intet annet enn en bioelektrisk maskin som inntar føde, prosseserer føde og kvitter seg med avfall. I så fall er ikke babyer i live og spebarnsdrap må følgelig være lovlig.

Men er selvbevissthet egenlig nok? Selv om man er selvbevisst så er man ikke alltid i stand til å leve på egen hånd. I så fall kan man fint avlive et barn på 7 uten at man har tatt livet av et selstendig menneske. Argumentet er like enkelt som argumentet for å drepe barn i mors mage; barnet ville ikke vært i stand til å klare seg på egen hånd. Det var fremdeles avhengig av sin mor.

Kulturelle forhold kan også spille inn i den siste definisjonen. For eksempel kan man fint trekke definisjonen dithen at jenters liv først begynner når de er blitt godt gift, slik at det å abortere en 18-åring jente er helt ok. Hun var tross alt ikke i stand til å leve på egen hånd ennå.

 

Et langt viktigere spørsmål er nok spørsmålet om "sjelen" tar skade av å ta livet av noe som kan vokse opp til å bli et fullverdig menneske, med viten og vilje. Mange som har tatt "abort" med viten og vilje vil hevde at man gjør det. Og det finner også jeg sansynlig. Når man tar "abort" tar man en bevisst valg om å avslutte livet til et menneske som ikke har hatt anledning til å gi sin mening om sitt eget liv. Man gjør det av rene egosistiske tanker, ikker for å begrense lidelsen til et annet menneske. Man simpelt hen avliver en person som sansynligvis ville ha ønsket å fortsette å leve.

La leger ha retten til å nekte å bidra til drap. Det er nok av leger som ikke har noen samvittighetskvaler ved å bidra til drapet på ufødte mennesker. Dere som ønsker å drepe klarer fint å finne frem til dem.

Geir

#506

2014-03-11 01:06

Jeg vet om flere eksempler på jenter/damer som har fått store psykiske ettervirkninger etter å ha tatt abort. Dette ansvaret legger jeg ikke på den enkelte kvinne, men på staten som er ansvarlig for gjeldende lov og regelverk. Den kolossale (over)reaksjonen som har kommet mot forslaget om reservasjonsrett, ser jeg på som et utslag av dårlig samvittighet. Å ta et liv har alltid en mental kostnad, og reaksjonene mot de som ønsker reservasjonsrett er å se på som en psykisk forsvarsmur. Det er grunnen til at en del har bygget opp det som for mange av oss ser ut som et uforståelig sinne mot forslaget om reservasjonsrett.

Gjest

#507

2014-03-14 07:23

HELT utrolig at det går ann, Håper IKKE Høyre, Frp OSV KOMMER IGJENNOM MED DETTE. U MENNESKELIG!!!!!

Gjest

#508

2014-03-15 16:00

Signert

Gjest

#509

2014-03-16 02:54

Leger som ikke ønsker å gjøre jobben sin, kan fint velge seg en annen jobb.

Gjest

#510 En fyr

2014-03-17 08:00

Jeg er for reservasjonsretten. For sex er et valg, og hvis man har ubeskyttet sex må man ta konsekvensene for det. Jeg kan skjønne at man vil ta abort om man hadde beskyttelse som var defekt, men ellers: Deal with it.

Gjest

#511 Re:

2014-03-17 08:01

#507: -  

 

Det er umenneskelig å drepe mennesker også.

Gjest

#512

2014-03-17 13:57

En rett som kvinner har kjempet fram. Vil ikke ha sorteringssamfunn. Men mener at legen er der for å behandle og gi gode råd.

Gjest

#513

2014-03-18 09:33

Søk dere en annen jobb. Å være fstlege er ingen menneskerett.

Gjest

#514

2014-03-18 09:34

Fastleger som ønsker å reservere seg får finne et annet yrke.

Gjest

#515

2014-03-18 09:40

Blir helt satt ut. Vi kvinner SKAL faktisk bestemme over egen kropp i 2014. Abort/ikke abort kan diskuteres i hjel, men leger kan ikke nekte å gi viktig info! Til syvende og sist er det faktisk kvinnen som bestemmer! Fy FY! til alle politikere og andre mennesker som tror de kan bestemme og "eie" en kvinners kropp. Uansett hva det gjelder!

Gjest

#516

2014-03-18 09:44

Kampen for kvinners rettigheter må styrkes, ikke svekkes grunnet individuelle politikers hunger etter makt.

Gjest

#517

2014-03-18 10:01

Dette er helt uhørt. Vurderer å melde meg ut av Høyre om dette går igjennom.

Gjest

#518

2014-03-18 10:10

Å bestemme over egen kropp, var en kamp som våre bestemødre og mødre kjempet for 40 år siden. Nå må vi også kjempe for å beholde våre rettigheter!

Gjest

#519

2014-03-18 10:32

Trodde leger skulle hjelpe...

Gjest

#520

2014-03-18 10:34

Vil de ikke gjøre det, kan de slutte som leger å gjøre no annet me livet sitt...

Gjest

#521

2014-03-18 10:59

Ja, alle har rett på egne meninger... Også når d gjelder abort... MEN, min mening e at for å bli lege og i d heletatt VURDERE å bli lege, så bør man og tenke seg om fleire ganger, om ka d innebærer å vere lege... F.eks om man trur man kan klare å f.eks henvise kvinner til abort eller ikkje.. Dersom man e heilt imot abort og vil reservere seg, så bør man heller ikkje bli lege... D e hvertfall min mening.. Eg e ikkje for abort, men om man har en god grunn for å ta abort, så synst eg d e "greit". (D e jo ikkje grei avgjørelse å ta, men i enkelte situasjoner kan d kanskje vere d "rette"..) Men ang. abort,synst eg at d får vere opp til kvinnen sjøl...
Så når eg las om både reservasjon mot abort, og kor langt en kvinne e på vei, så ble eg rimelig provosert.. Trudde vi var i 2014 eg! Men nei....
*HAR IKKJE ORD!*


Gjest

#522

2014-03-18 11:04

FYYYY SKAMME SEG!!!! Disse hestkukan, har ikke fitte nok til å fatte å begripe hvordan dette kan på føre fare for liv og helse for kvinner!
Dette er en sak for damene som ikke mannfolka sku ha blanda seg opp i!!

Dama her er I MOT reservasjonsretten etter som jeg er en av dem som har opplevd dårlige opplevelset i fra helsevesenet når jeg var 17år, ble voldtatt og ble gravid. Jeg unner ikke min aller værste fiende eller dagens unge jenter som er blitt voldtatt skal få oppleve den iskalde traumatiske behandlingen av legene jeg fikk som ungdom og ønsket å ta abort -reservasjonsretten vil gjøre det et sant helvete for incest og voldtektsofre med å ta kontakt med helsevesenet fordi det blir enda en traumatisk bukt til å gå dørstokk mila til legekontor etc.som er stor nok allerede i fra før.

For dem av dere som IKKE har opplevd å bli sekuelt misbrukt eller voldtatt er rimelige clueless hvordan det er for dem som har overlevd hele dritt smørja og hvordan dette vil på virke voldtekts ofre i fremtiden.

Nå som denne reservasjonsretten saken har rullet rundt i det offentlige rom så er det mange voldtekts ofrer og survivors som sliter med flashback og traumer som får revet opp sine traumatiske sår på nytt. Hvorfor?

JO for reservasjonsretten rammer oss kvinner og voldtekts/incest ofre som gruppe mer enn noen andre i fremtiden og det er et tilbake slag for kvinners rettighet for å bestemme over sin kropp og ikke minst få SAMME helse tilbudet som menn...prisipielt koker det ned til en likestillings sak! skulle tro at lever i 1960/70 tallet og ikke i 2014!

Gjest

#523

2014-03-18 11:11

!!

Gjest

#524

2014-03-18 11:18

Om dette skjer håper jeg at de tenker på pasienter i kø, og redder de først. SLIK at ingen statsråd eller andre kjendiser får sneket i sykehuskøene. Dette er rett og slett ille. Synd dette skjer pga den forrige regjering.... Vær så snill å tenk på de som kan bli lidende i denne saken.

Gjest

#525

2014-03-18 11:26

Ja til selvbestemt abort for kvinner! Vi tar omkampen, selv om dette burde vært unødvendig.