Bevar lokalsykehusene med akutt- og døgnfunksjon!

Quoted post

Dr.H

#55 kvalitet eller kvantitet?

2014-02-04 14:07

jeg er medisinstudent som til sommeren er ferdig lege, som en del av studiet har man helse-politikk som fag. det å slå sammen sykehus for å skape større, BEDRE, sykehus er alfa og omega for kvalitet. det er sett i danmark, der var det også samme diskusjoner som er i norge nå, men idag er helsevesenet deres mye bedre. større sykehus betyr at f.eks kirurger blir mye bedre til å operere, si på et lite sykehus utfører de traumekirurgi noen få ganger i året, samles det til et sykehus (selvsagt med helikopterfunksjon), og at man er så uheldig man skulle ende på bordet, ville det ikke være det foretrukkent å ha en kirurg som gjør akkurat den type arbeid dag inn og dag ut? istedenfor små sykehus, hvor arbeidet er så varierende, at man egentlig ikke blir ekspert i noe????

Replies

Ida Eide Johansen

#56 Re: kvalitet eller kvantitet?

2014-02-04 16:01:50

#55: Dr.H - kvalitet eller kvantitet?

Kvalitet eller kvantitet sier du.

Man må ha ett vist volum for å bli god på det man gjør er argumentene man hører mye i disse dager. Å det er vell å bra det, å det har jeg også forståelse for. Men kvaliteten trenger vell ikke nødvendigvis henge sammen med bare mengden? Kvailet på et sykehus handler vell i stor grad om du blir diagnosert, behandet og medisinert riktig, men også hvordan det oppleves for pasienten, for den delen av diskusjonen syns jeg glemmes opp i dette. Hvordan tror du en dame på 80+ med diagnosen kols, som får en tilleggsykdom ja la oss si lungebetennelse opplever belastningen med en reisevei på over 1 time, når hun fint kunne blitt behandlet for dette på sitt lokalsykehus? Traumepasienter blir i dag fraktet til Ulevåll, der spesialistene på traumekirurgi er. Vi trenger absolutt de store sykehusene der spesialistene er spesialister i det de gjør. Men om du faller i en ski ulykke på Rjukan, du har akutt behov for livreddende diagnostikk og stabilisering, å la oss si at luftambulansen( som 1 av 4 ganger ikke kan lande på Rjukan på grunn av værforhold) da ikke kan lande. Da tenker jeg vi sier at et lokalsykehus med grunnlegende kompetanse, med anestesilege, indremedisiner og overlege fort kan gjøre en stor forskjell om vedkommende lever til h*n kommer frem til et traumesenter. Der er det dette handler om. Ingen sier vi ikke trenger de store sykehusene, men vi trenger også sykehus i nærheten der folk bor. Norge er ett langt land med store avstander, hardt klima og utfordringer geografisk.

En som hadde geografi på skolen

#58 Re: kvalitet eller kvantitet?

2014-02-04 16:29:24

#55: Dr.H - kvalitet eller kvantitet?

Start med å ta frem ett kart, se om du ser noen forskjeller på Norge og Danmark, hjelper ikke med gode leger om du er kald da du kommer frem.