Fastleger skal ikke nekte abort

Quoted post

Red Rebell

#101 Synd....

2013-10-04 19:23

Jeg syns det er synd at denne debatten spores av med kvinnesak og kun det. Problemet er at man i Norge må få en henvisning, noe som gjør at enkelte leger utsettes for en sak de helst ikke vil røre i. Det være private grunner, religiøse grunner eller at de mener at det finnes nok former for prevansjon at en abort ikke skulle trenges å gjennomføres.
Løsninga hadde vært å fått etablert abortklinikker (kan da f.eks tilføres prevansjon/seksual klinikk, for sykdommer) så man hadde fått det på flest mulig steder.
Da hadde ingen leger som ikke ønsket å jobbet med dette, måtte gjort det, og kvinnen viste at hun kom til fagfolk som ville hjelpe, og ikke eventuelt en lege som kvier seg for dette temaet.

Løsningen er så enkel, det handler om menneske respekt, både for lege og kvinne.

Replies


Gjest

#131 Re: Synd....

2013-10-07 10:48:59

#101: Red Rebell - Synd....

Nei det er ikke bare en kvinnesak. Det er også en LGBT sak, siden leger kan nekte å henvise lesbiske som ønsker assistert befruktning. Det er en sak for unge mennesker, siden de fortjener lett tilgang til prevensjon hos legen sin, noe som igjen kan forhindre uønsket graviditet, og det er en sak om hvorvidt leger skal få la sine personlige forestillinger komme foran yrket. En som nekter å utføre deler av yrket, bør ikke ha det yrket.

Frode

#188 Re: Synd....

2013-10-29 12:10:46

#101: Red Rebell - Synd....

Jeg mener du snur problemstillingen. Problemet er ikke at man må få henvisning, problemet er at man i 2013 i et sekulært samfunn overhodet har en debatt om hvorvidt man skal kunne velge bort deler av sitt arbeidsområde basert på overtro (elller, i fåtall, andre årsaker).

Selvfølgelig er det fullt akseptabelt å være imot abort, uansett årsak, men da må man velge yrke deretter. Jeg ser null forskjell mellom dette og eksempelvis en vegetarianer med jobb i dagligvarebutikk og som nekter å legge kjøttprodukter i hyllene. Man har ingen rett til å kreve en skreddersydd stillingsinstruks basert på personlige ønsker, man må i stedet velge sitt yrke med omhu.

Å flytte hele det medisinske området ut av fastlegesystemet, slik du skisserer, er selvfølgelig en mulighet. Men det burde i så fall skje av medisinske og organisatoriske grunner, ikke fordi en gruppe mennesker nekter å gjøre jobben sin.