La Skorga, Fossa og Hareima renne fritt


Gjest

/ #11

2014-06-13 07:35

Som utflyttet sunndaling ser jeg med stor uro på det som nå i verste fall kan skje med tre av de mest markante vannfallene i Sunndal. Jeg vokste opp med direkte utsikt til både Skorga og Fossa, og kan ikke tenke meg Sunndalen uten. De er med på å gi dalen sjel, og som sådan med på å forme sunndalngenes sinn.

Vannfall er vel det som i størst grad karakteriser Sunndalen og sunndalssamfunnet. Det vil være et ubotelig tap om disse vannfallene skulle gå tapt. Mange av oss husker godt at Otta ble lagt i rør, og hver gang jeg kjører forbi Musgjerd ser jeg det tørre elvefaret og gremmes. La ikke dette skje med Harema, Skorga og Fossa! Gjevinsten ved å bygge ut disse vannfallene vil i beste fall være beskjeden, og kan tjenes inn igjen mange ganger med å modernisere og effektivisere eksisterende kraftverk og overføringslinjer. Varige arbeidsplasser blir det heller ikke mange av, om noen. Her har i stedet turistnæringen en oppgave, med fornuftig tilrettelegging og markedsføring, vil dette antagelig kaste like mye av seg. Og husk: Knapt noe annet sted i verden finnes det en slik ansamling vannfall innenfor et begrenset område!