Foreldreaksjonen: La lærerne være lærere!

lærer ungdomsskole

/ #88 lærer

2014-01-23 15:51

Jeg kjenner at jeg blir skikelig skuffet av denne diskusjonen. Jeg er ny som lærer, dette er 2 året mitt. Jeg trives utrolig godt og har ikke lyst å bytte yrke.

Leser mange kommentarer om at lærere kan bruke elevferiene til å holde seg faglig oppdatert og planlegge timer. Men jeg kan ikke planlegge en time 2 måneder frem i tid. Jeg kan ikke lærebøkene i hodet. Før hver time må jeg bruke mye tid på å sette meg inn i stoffet for så å planlegge god undervisning. I tillegg hører jeg med mer erfarne lærere om hva de legger mest vekt på ol. Bare i dag satt jeg i 2 timer for å planlegge 1 time i morgen. For vi lærere skal jo lage engasjerte timer. Ikke "les disse sidene og gjør disse oppgavene". For gjør vi dette gjør vi en dårlig jobb!

Men dersom KS for viljen sin, er jeg redd for at mine timer kommer til å bli kjedelige og elevene vil ikke få gpd npk læring  statistikken viser jo at elevene ikke lærer mye av kun oppgaveløsning. Jeg kommer heller ikke til å ha tid til å sette meg inn i fagstoffet lengre.

Så kommer rettingen, skal jeg vente helt til sommerferien før jeg er ferdig med de siste to prøvene i det ene faget? Å hva da med søknadsfrister? Karakterene skal jo være klar til elevene går ut, de får jo vite hvor de kommer inn i juli.

Å de "feriene" mange prater om, de er ikke noe ferie for meg. Den tiden bruker jeg på å rette ferdig prøvene elevene hadde rett før ferien. Når det er ferdig, sover jeg. Jeg bruker avspaseringen min til å komme meg etter mange uker med sene kvelder.

En annen ting er jo også, hvorfor skal ikke vi få velge når vi skal ta ut de 5 ukene med ferie som alle har? Vi blir tvunget til å ta dem ut i de månedene det er dyrest å reise, vi kan ikke bare ta fri i september for en sydentur, slik MANGE foreldre gjør.

Å fortell meg gjerne hvordan jeg skal klare 17 elevsamtaler (20 min hver) + 17 utviklingssamtaler (med foreldre 30 min per) som alle selvfølgelig må planlegges. I tillegg til kommentarene på de 90 andre elevene jeg har i andre fag. Å alt dette skal gjøres i oktober / november i tillegg til planlegging av timer, undervisning, samarbeid med andre lærere, konfliktløsninger, telefoner og mailer til foreldre (mobil på skolen, ikke møtt opp, utenfor skolens område, røyk, snus, osv.)

Plis hjelp meg, hvordan skal jeg gjøre dette, i tillegg til å være mer til stede for elevene.

Ps. Glem ikke de 110 minuttene jeg går friminuttsvakt i uke..