MOT godsterminal i Hordnesskogen og på Unneland

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra MOT godsterminal i Hordnesskogen og på Unneland-oppropet.


Gjest

#1

2015-12-12 16:01

Går tur i Hordnesskogen 3 ganger i uken
Har ikke andre slike områder med 8 km strekk.

Gjest

#2

2015-12-12 16:43

For å bevare det flotte turterrenget i Hordnesskogen og grøntarealene på Unneland.

Gjest

#3

2015-12-12 16:57

Jeg trener i Hordnesskogen flere ganger i uken, og jeg mener at her er de beste turløypene og det beste friluftsområdet i Bergen.

Gjest

#4

2015-12-12 17:25

Jeg går ofte tur I Hordnesskogen og vil ikke at dette området skal ødelegges av en godsterminal

Gjest

#5

2015-12-12 17:29

Hordnesskogen og Unneland er sjeldne, flotte naturperler i Bergen som gleder hundrevis av turgjengere, mosjonister og andre både fra nærområdet og de som kommer langveisfra! Vi trenger slike grønne lunger som åpner for idretts- og naturglede, sosialt samvær og kultur. Disse flotte områdene er helt unike i så måte! Politikerne kan ikke overkjøre oss med godstrafikken sin! Legg planene på is ellet legg dem helt ned! Finn i allefall et bedre egnet sted. Tenk framover! Grønne verdier og helse er viktigere enn storkonsum og monsterfabrikker! Følg med i tiden og gjør langsiktige investeringer i våre barns psykisk og fysiske helse! Bevar Hordnesskogen og Unneland! Det er en selvfølge!


Gjest

#6

2015-12-12 17:39

Fordi det er viktig å være samfunnsengasjert.

Gjest

#7

2015-12-12 17:47

Synes det er helt utrolig at de vil ødelegge et så fantastisk sted.

Gjest

#8

2015-12-12 18:19

Vi må bevare den naturen vi har, viktig for kropp og sjel! Hordnesskogen brukes av mange mennesker, store som små. Også viktig for Stavollen idrettsanlegg og Stend videregående, med idrettslinje og hestelinje. Legg godsterminalen i fjellhall i Ulriken!

Gjest

#9

2015-12-12 18:29

Signerte dette oppropet på grunn av at unneland er en naturperle av de skjeldne. Og vi bruker natustien på unneland, der vi kan helse på alle dyrene. Helt tragisk om dette området og vannet blir fylt med stein og lagt under oljegrus. Øyvind A.

Gjest

#10

2015-12-12 19:32

Fordi man ikke kan øselegge naturområder for å få mindre forurensning i byen.Legges godsterminalen til Unneland må gårdbruk og hus ødelegges, 40 stk.Dette er også et friluftsområde..Her vil forurensningen lige som et lokk da det er kaldere om vinteren.Samme argument som å flytte den fra sentrum.Her kan det hende folk har valgt å bo og oppholde seg fordi det er bedre luft. Hordnesskogen er et friluftsområde og vi trenger grønne lunger.

Gjest

#11

2015-12-12 21:08

Jeg kommenterer på dette oppropet fordi:
Jeg er oppvokst på Hordnes å dermed er Hordnes skogen en stor del av barndommen min. Som 10 åring gikk vi som vennegjenger på tur i skogen uten voksne, dette er et trygt sted å være og menneskene som går der passer på hverandre. Har opplevd mange hendelser hvor fremmede har stilt opp for hverandre i skogen: folk som har stilt opp for mennesker med sukkersyken å har vært så lav av de må få i seg sukker før kroppen får sjokk, mennesker som har mistet hesten sin i skogen og andre har hjulpet å fange og leite etter dem, hunder som er forsvunnet som hvem som helst er med å leite etter mens de er i skogen, rytre som har falt av hesten sin som har trengt hjelp enten til å ringe ambulanse eller reise seg så stepper alle som kan hjelpe til, mennesker som har fått illebefinnene hvor alle hjelpe til jeg har også en venninne som forsvant hvor mange hundre mennesker var å leitet både i hordnes skogen og rundt skogen, skogen fikk sitt egent minne sted hvor mange mennesker har tent lys og sørget! Dette stede betyr mye for mange av oss var venninne med henne. Her er noen eksempler på hvor fantastisk miljø det er i skogen og hvor mange fantastiske mennesker som bruker den! Jeg har brukt hordnes skogen mye til både gå tur, joggetur, rideturer, skiturer og sykleturer! Jeg har hest på Grimseid og vi bruker skogen mye hvor vi treffer mange koslige mennesker og dyr! Denne skogen blir brukt av mange mennesker og som har stor glede av skogen både unge og gamle. Mennesker som gjerne trenger å få bevegd seg litt uten at de er nødt til å gå på fjell, men kan gå i ujevnt terreng. Håper virkelig ikke denne godsterminalen ødelegger Hordnesskogen eller deler av skogen!
OS

#12

2015-12-12 21:10

Har vokst opp i skogkanten ved Hordnesskogen og har brukt denne til turer og mosjon i flere tiår. Grunneierene i området har gjort en kjempejobb med å anlegge skogsveiene som gjør det tilgjengelig og attraktivt for mange. Både når det gjelder Hordnesskogen og Unneland mener jeg det er kriminelt å fjerne disse naturområdene nær byen som gir så mye til mange i form av naturopplevelse, mosjon og helse. Byen spiser stadig opp mer av disse grønt områdene og det er ingen god utvikling. Når en i tillegg ser at avgjørelsene er basert på rapporter fra godt betalte konsulent selskap. Som er fulle av faktafeil og virker som de er skrevet av noen som aldri har vært i området. Så smaker dette svært vondt. At disse områdene er de eneste alternativet er bare tull. Det finnes områder som er ønsket som Godsterminal og som berører langt færre mennesker. F.eks Basen på Ågotnes, Endelausmarka regulert som industriområde i forbindelse med ny E39. Lidl lageret på Ulven for å nevne noen. Så her trengs det at noen bruker hodet og kommer opp med noe bedre. Sorry Multiconsult eller hvem det no er som har lagd disse rapportene. Men dette er ikke godt nok. Prøv igjen!!


Gjest

#13

2015-12-12 21:11

Fordi Rådal allerede er belastet med anlegget til BIR og at Hordnesskogen blir rasert nok med mottak av steinmassene fra É39 tunnelene.
NOK ER NOK .

Gjest

#14

2015-12-12 21:37

Signerer på oppropet fordi vi må ta vare på og verne om de grønne lungene vi har igjen her i byen. Ikke minst er unneland et av de mest artsrike fugle områdene i byen vår. Vern om alt som er grønt og skjønt før det er for sent, hilsen en som er glad i skog og mark!!

Gjest

#15

2015-12-12 23:45

Jernbaneverket har lov til å bruke sunn fornuft

Gjest

#16

2015-12-12 23:51

For å hindre ødeleggelse av Hordnesskogen. Denne skogen betyr mye for mangen Bergensere, meg selv inkludert. Jeg ble operert i foten for over 1 og et halvt år siden ,hadde jeg ikke hatt Hordnesskogen til å gå turer i så hadde jeg nok ikke komette meg i jobb igjen ennå.En bedre treningsplass for mennesker med diverse helseproblemer skal du leite lenge etter i Bergen, om du i hele tatt finner en. Bruker skogen hele året rundt og ser gleden fra de minste til de eldste over å få bruke denne herlige skogen som både bidrar til korte og lange turer. Skal de ødelegge dette området, ødelegger de for de fleste. De som har foreslått dette kan ikke være med sine fulle fem, jeg har også forstått at det er noen av de som har foreslått dette som har vernet over sine hjemplasser som også er foreslått men som nå er forkastet. Er det slik at en håndfull mennesker skal bestemme skjebnen til tusenvis av mennesker? Håper rettferdigheten seirer og disse menneskene tar til vett.

Gjest

#17

2015-12-13 00:02

Bevare flotte turterreng
Liv Cecilie Nygaard Kjeilen

#18 Re:

2015-12-13 00:07

#5: -  Ja, dette er som å prøve å ta Nordmarka fra østlendingene og rasere og ødelegge den. Ingen hadde akseptert det, og ingen hadde vel funnet på å foreslå noe slikt heller! Vi trenger slike flotte friområder. De er uvurderlige og uerstattelige! 


Gjest

#19

2015-12-13 03:27

Dette er som å prøve å ta Nordmarka fra østlendingene, og rasere og ødelegge den! Ingen der hadde akseptert det, og ingen hadde vel funnet på å foreslå noe slikt heller! Vi i Bergen trenger slike flotte friområder som Hordnesskogen og Unneland! De er uvurderlige og uerstattelige! Etter at kampanjen på Facebook mot godsterminal i Hordnesskogen og på Unneland startet for få dager siden, nærmer det seg nå raskt 8000 underskrifter.
Hordnesskogen og Unneland er sjeldne, flotte naturperler i Bergen som gleder tusenvis av turgjengere, mosjonister og andre både fra nærområder og langveisfra! Vi trenger slike grønne lunger som åpner for idretts- og naturglede, sosialt samvær og kultur. Disse flotte områdene er helt unike i så måte! Jernbaneverket bør legge planene sine på is og tenke seg om, eller legge dem helt ned! Finn i allefall et bedre egnet sted. Tenk framover! Pendelen svinger! Miljø og helse har etterhvert blitt viktigere enn storkonsum og monsterfabrikker! Følg med i tiden og gjør heller langsiktige investeringer i våre og våre barns psykiske og fysiske helse!

Etter 20 års kamp for miljøet rundt om i verden, signerte endelig verdens ledere en historisk avtale i Paris i går! Den tar sikte på i å ivareta miljøet og bekjempe klimaendringer! Avtalen markerer et etterlengtet vendepunkt. Dette er resultatet av at svært mange over hele verden lenge har kjempet for miljø, liv og helse! Disse verdiene har lenge måttet vike for komfort og økonomisk velferd. Vi har kommet til et punkt der vi ikke lenger kan la forbruk og profitt styre. Norske politikere må vise at de tar dette på alvor! De må ta konsekvensen av denne viktige markeringen for miljøsaken. Det er de forpliktet til. De som tar politiske beslutninger må vise i praksis at de følger med i timen! Det betyr at vi må beskytte og bevare slike områder og verdier som ligger i Hordnesskogen og på Unneland! Det er livsnødvendige grønne lunger som folk har et eierforhold til. Jernbaneverket kan ikke bare kjøre over oss med godstrafikken sin!


Gjest

#20

2015-12-13 05:53

Det må finnes alternativer til plassering av godsterminal, i steden for å benytte Bergens naturperler. Dagens plassering på Dokken er genial når det gjelder kortreist frakt av godset, som hovedsakelig er forbruksvarer til butikk. Dette området kan utvides, men politikerne vil heller la entreprenører bygge dyre boliger i området. CCB står også klar til å ta i mot godsterminal i dag, men er utelatt fra forslagene fra Jernbaneverket. Hvorfor skal vi tillate at skattepengene våre brukes unødig, når det finnes rimeligere løsninger som ikke raserer viktige natur- og friluftsområder?

Gjest

#21

2015-12-13 08:16

Jeg vil at Hordnesskogen skal fortsette å være et trenings og turområde og ikke en godsterminal!

Gjest

#22

2015-12-13 08:43

Jeg har signert nå. Hva med deg? Vi kan ikke ødelegge mer kulturlandskap.

Gjest

#23

2015-12-13 08:46

Hordnes skogen er mitt favoritt tur område

Gjest

#24

2015-12-13 09:14

Hordnesskogen må bevares for all fremtid. Den brukes av unge og gamle, friske og handikappede, i all slags vær til alle årstider. Hvis godsterminal blir anlagt, vil også tungtrafikk ødelegge trafikkbildet på veiene omkring.

Gjest

#25

2015-12-13 10:12

Signert