bevarsøgnevideregående

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra bevarsøgnevideregående-oppropet.


Gjest

#1

2014-09-28 17:30

Dette er en fantastisk skole. Alle lærere og elever kjenner hverandre, noe som er veldig bra. Den store sjarmen med skolen er beliggenheten, ett ord: FANTASTISK!
Ved nedleggelse av skolen dropper mange elever og gå på videregående skole. Elever som er lei skole og lekser velger å ta videregående på Søgne fordi istedet for å sitte på skolebenken i 8 timer hver dag, er de ute å kjenner på naturen, melker kuer eller er ute å rir på hest, mens i itillegg også har teori.
Jeg har selv gått på denne skolen i 3 år og har storkost meg alle 3 årene, med nye venner for livet. Jeg gikk i fra 10'ende klasse å hate skolen til 1. Videregående på Søgne til å plutselig glede meg til skolen og så positivt på alt og fikk bedre karrakterer en jeg har hatt tidligere.

Gjest

#2 -Beste vgs-

2014-09-28 19:49

Jeg gikk på skolen i 2 år. Fra 2007-2009. Det er noen av de beste årene mine. Jeg lærte så mye om så mye forsjelig. (melke kuer, ta i mot "mitt egne" lam. Lærte om naturen og gå ut i skogen å fange mår på høsten. Plante og ordne i drivhuset. Pløye åkere, å lære å stelle disse. Vi fikk muligheten til å ta traktor lappen. Å vi tynna skogen. Å dro ut tømmeret med hest eller traktor.  På vanelige skoler får du ikke muligheten til å lære og så gjøre det i praksis etter på, det gjør du på denne. 
Samt jeg fikk dyrke heste intriressen min. Og allt er lagt så godt opp. Alle er inkludert, og lærerene er veldig flinke, å jeg som har dykleksi blei godt inkludert. Og jeg lærte som aldrig før. Og det var faktisk GØY å gå på skole. Noe jeg ikke syns tidligere. 
Skolen er helt fantastisk :) 
(2 år i lære etter på så tok jeg mitt fagbrev i hest)

Denne skolen er fantastisk om du har problemer med store folkemender, gruppe press om å se bra ut. Ikke ønsker å pynte seg for å gå på skolen, slippe mobbing. Gå med det du føler deg vell med. Å ha det gøy mens man lærer. 

Amalie Henden
Forfatteren bak dette oppropet

#3 Re: -Beste vgs-

2014-09-28 20:11

#2: - -Beste vgs- 

 Så fint å høre at du hadde det fint på Søgne! Kommentarer som dette kommer godt med i kampen mot nedleggingen! Og gratulerer med fagbrev :-)


Gjest

#4

2014-09-28 20:15

Behold Søgne i 50 år til

Gjest

#5

2014-09-29 05:03

Søgne Videregående skole har ressurser og områder som er med på å gi den enkelte elev en tilpasset undervisning. Det er en landbruksskole, og skolen har kapasitet til å gi elevene virkelighetsnær undervisning og kompetanse i områder som fort dør ut i det høyteknologiske livet vi lever i dag. La elevene få oppleve å bli svette og skitne under neglene, og gi dem å lære å klare seg av markens grøde. La Søgne Videregående stå!!

Gjest

#6

2014-09-29 08:54

Hadde vert utrolig synd om skolen ble lagt ned.. Dette er en fantastisk skole! Med flotte lærere, aldri gjort det så bra på skolen som jeg gjorde på søgne vgs!

Gjest

#7

2014-09-29 09:09

Bevar skolen! Den er en stor redning for ungdom som er "skolelei" og trenger å utfordres på forskjellige plan. Den unike sammensetningen av natur, dyr, miljø og personene på skolen gjør at man ikke kan annet enn å bli glad i den.

Gjest

#8

2014-09-29 09:58

La skolen stå!
Annie

#9

2014-09-29 20:18

Hadde tre fantastiske år på søgne på slutten av 90 tallet, lærte vanvittig mye og skaffet meg livslange vennskap. Søgne er et kjempeflott alternativ til ungdom som er lei av bare teori. Her fikk vi boltre oss i fjøset, stallen, skogen og gartneriet. Vi fikk hauger av praktisk kunnskap som vi fikk mulighet til å bruke. Det å ha muligheten til å bevise teori i praksis, se sammenhengen og utøve det du blir fortalt gir en helt unik mestringsfølelse i forhold til å bare skulle lese det og tilegne seg kunnskap teoretisk. Jeg er kjempe stolt over å kunne si at jeg en gang har gått på en landbrukskole og lært meg at ingenting kommer gratis og ja du blir møkkete på fingrene av realt arbeid. Men for et resultat når maten står på bordet og du kan si....det har jeg vært med å sådd, kultivert og høstet. Ikke bare lest om det , men gjort det. De lammene som kommer inn om høsten var jeg med å tok i mot på våren osv....søgne er og blir en fantastisk flott skole som etter min mening bør bevares.


Gjest

#10

2014-10-07 19:01

Uten denne skolen hadde ikke jeg vært utdannet biolog og lektor. Lenge leve, denne fantastiske skolen!
Gjest

#11

2014-11-03 16:14

Jeg gikk på skolen i 1 år og det året har virkelig vært det beste skole året i mitt liv. Jeg kom inn på skolen med et gjennomsnittlig karakter snitt og gikk ut med bedre karakterer i alle fag! Skolen hadde aldri vært gøyere! Miljøet på skolen er kjempe bra, alle blir inkludert og føler seg sett og hørt. Det som jeg satte mest pris på må ha vært det at skolen er ganske liten og har få elever i hver klasse. Dette gjorde at lærerene hadde ordentlig tid til deg som elev, vi fikk tilrettelagt skolen og oppgavene etter hver og enkelt sitt nivå. Jeg husker jeg gruet meg ekstremt mye til å begynne på skolen fordi jeg hadde hørt mye rykter om "ku skolen" men denne skolen er så mye mer enn en skole med masse kuer. Jeg har gått på kkg som skal være byens beste skole, men det jeg har sett etter 3 år på VGs er at mange på kkg faller fra og mister lærerene og elevene som de har knyttet seg til fordi det er for mange elever og for lite oppfølging av hver enkelt som elev. Mens på søgne så gjorde alle det bedre, tilogmed i fellesfagene som de fleste egentlig ikke syns er så gøy. Det er veldig synd at skolen har et dårlig rykte på seg som ku skolen fordi det gjør at den ikke får like mange elever som by skolene. Jeg håper at søgne VGs for stå spesielt for lærerene som jobber der og gjør skolen til den mest unike og beste skolen her i vest Agder.


Gjest

#12

2014-11-07 06:03

Godt initiativ! Vi må ha tro at politikerne ser at det er fornuftig å satse på vgskole utenfor sentrum!

Gjest

#13

2014-11-13 17:59

Søgne VGS er en fantastisk skole hvor flere burde få muligheten til å ta sin vgs utdanning. Opplevde et utrolig godt miljø, med enormt dyktige og engasjerte lærere som virkelig tar seg tid til elevene.        Unik skole som må få stå!

Saksbehandler

#14 Mobbesaker kan bli avgjørende i forhold til nedleggelse

2015-02-25 00:07

Jeg jobber i ett utvalg hvor vi går igjennom mobbesaker fra forskjelige skoler i fylket og der vurderer vi hvordan det psykososiale miljøet er på skolene og jeg tar bladet fra munnen for å si at det er viktig å ta mobbesaker på alvor fra nå av, for nå har rådvalgene i fylkene lov til å bruke annonymiserte rapporter i forhold til vurderingen om hvilke skoler som blir nedlagt eller ikke når det kommer kutt i fylke og kommuneøkonomi, for mobbing handler i aller dypeste grad økonomi dette også. 

For å illustrere dette, så kan dere ta saken om Robert Liland, mobbingen kostet ikke kommunen bare 600.000.- I tillegg kommer årlige kommunale utgifter på ca 200.000 i dagpenger fra det kommunale NAV, og hvis ett mobbeoffer går på dagpenger i 10 år på grunn av at mobbingen har gjort han arbeidsinvalid, så snakker vi om 2,6 mill på en sak i gjennomsnitt før uføretrygd blir innvilget og saken er ute av det kommunale systemet og inn i det statlige systemet. Dette tar kommunene inn i regnestykket for økonomisk planlegging fremover i frhold til hvilke skoler og kommunale bedrifter som må legges ned ved eventuelle kutt som må gjøres i forhold til økonomien. Nå er ikke denne saken deres, men fylket har heller ikke så mye penger, faktisk så er mindre vidregående skoler mye mer sårbare i forhold til dette enn kommunale skoler siden fylkeskommunen har mye mindre penger å rutte med på innbyger enn kommunene har.

Så mitt budskap er klart, få ned mobbingen ellers kan det være din arbeidsplass som blir neste sted sm legges ned når det kuttes.