Nei til kutt av MiR

Den nye regjeringen har kuttet i (MiR) med 60 %  (ned til kr. 200 000,- fra kr. 500 000,- årlig). MiR er en foreldredrevet forening der foreldre selv som hjelper andre foreldre med å delta aktivt i det norske samfunnet og bidra spesielt i barnas skolegang. Vi er en demokratisk og landsdekkende organisasjon med lokallag fra Bodø til Kristiansand med foreldre fra alle verdensdeler som jobber frivillig for at den norske skolen skal oppnå bedre resultater.

I ER FAKTSIK DEN ENESTE SELVSTENDIGE FORELDRE-ORGANISASJONEN BLANT INNVANDRERE I HELE NORGE!

Lærernes erfaringer og forskning viser gang på gang hvor viktige foreldre er for barnas interesse og resultater de kan oppnå på skolen. MiR er den eneste foreningen som systematisk jobber med foreldre i skolen. Vi er et nettverk med foreldre som snakker mange språk som veileder foreldre med barn i skolen på hvordan de bedre kan støtte sine egne barn. Vi blir brukt av barne- ungdoms skoler som Linderud skole i Oslo, og videregående skoler som Strømmen videregående skole i Akershus, for å veilede nyankomne foreldre som ikke kan norsk. Vi har tiltak i mange kommuner med leksehjelp for å hjelpe barn av foreldre som har lite eller ingen skolebakgrunn (tiltakene er i Bergen, Kristiansand, Bodø, Fredrikstad og i flere bydeler i Oslo). På Grønland er det om lag 30 somaliske barn som bruker vår leksehjelp aktivt. Vi har nylig utvidet
denne til to dager i uken, og ser på muligheten for å ha "to skift" på onsdagene for å gjøre tilbudet tilgjengelig for enda fler barn; behovet er enormt og vi har mobilisert mange frivillige som støtter opp om leksehjelpen.

Vi har svømmekurs i flere kommuner fordi vi ser at barn og kvinner ofte ikke kan svømme eller har råd til å delta på svømmekurs for å forebygge drukningsulykker. At kvinner kan svømme bidrar også til at de kan delta mer
aktivt i barnas fritid og forebygge helseproblemer, som overvekt og diabetes. I tillegg har vi aerobic og dansegrupper for kvinner og jenter. Der tilbyr vi også barnepass slik at kvinner med små barn også kan trene. Vi har aktive som
foreldre selv skaper debatter i somaliske miljøer med prosjekter der fedre drar på tur med barna og lager mat og steller barna. Dette er del av likestillingsarbeidet vårt der vi har fullført og laget 2 diskusjonsfilmer om teamet. Vi gir informasjon om det norske samfunnet og motiverer f.eks til valgdeltakelse.

Et annet integreringstiltak vi har igangsatt i Oslo er Dinner Time - hvordan lage norsk, somalisk, tyrkisk, marokkansk, tamilsk, pakistansk mat. Etnisk norske foreldre lærer opp foreldre med innvandrerbakgrunn og motsatt. Vi
skaper møteplasser der foreldre kan bli kjent og føle seg trygge, slik at det blir lettere å ta kontakt med lærerne og skolen, og omvendt.

Pengene blir nå flyttet fra en demokratisk drevet organisasjon til f.eks en tenketank, som til og med sier at de ikke trenger
pengene. Minoritetsspråklige elever klarer seg dårligere enn norskspråklige elever, har høyere drop-ut rate. Vi ser at foreldreengasjement hjelper.