Næringsliv for Lakseveg Nord (770,17,775)

Næringsliv for Lakseveg Nord

Næringsliv i Matregionen Ytre Namdal og Bindal har på eget initiativ og gjennom ulike næringsforeninger og organisasjoner jobbet aktivt over mange år for bedre vegløsning til og fra E6. Vi er derfor svært glad for at kommunene i vår region, Region Namdal og Vegforum Trøndelag nå står samlet bak og har utbedring av Lakseveg Nord (Fylkesveg 770, 17 og 775 inkl. Trolldalen) som det viktigste vegprosjektet å få realisert i Trøndelag. Vi stiller oss derfor bak planene som Trøndelag fylkeskommune presenterte under Namdalskysten Næringsforenings frokostmøte i Rørvik 19. februar 2019.

Lakseveg Nord er av avgjørende betydning for næringsregionen som domineres av matproduksjon. Hvert år produseres det over 150.000 tonn mat. Tilnærmet 100 % av produksjonen eksporteres fersk ut av regionen med bil, og det er avgjørende for videre vekst og verdiskaping i næringsregionen å nå E6 raskest mulig. Regionens voksende næringsliv og befolkning, bidrar også til et stadig større behov for inntransport av gods.

Dagens standard på FV 770 er ikke tilpasset dagens og framtidens næringstrafikk, og må rustes opp til å tåle framtidens godstrafikk med tyngre kjøretøyer. Lakseveg Nord må rustes opp til enhetlig standard BK10/60.

Næringslivet har de siste årene vært sterkt involvert i utviklingen av både Strategisk næringsplan for Ytre Namdal 2015-2025 (SNPYN) og prosjektet Regionalt infrastrukturprosjekt Ytre Namdal (RIPYN). Vi mener at disse dokumentene må legges til grunn for realisering av Lakseveg Nord:

• Mateksporten øker fra 150.000 til 300.000 tonn/år
  • Totalt transportvolum øker fra 465.000 til 870.000 tonn/år
  • Antall vogntog øker fra 19.000 - 37.000 årlig
  • Antall vogntog døgn øker fra 52-102

XX bedrifter med en samlet omsetning på X.XXX millioner kroner og XXX ansatte, stiller seg med dette bak Lakseveg Nord-prosjektet, og ber respektive kommunestyrer og fylkestinget i Trøndelag om å fatte vedtak som sikrer at prosjektet blir realisert.

Lars Fredrik Mørch, Namdalskysten Næringsforening    Kontakt personen bak underskriftskampanjen