Generalsekretær opprop for å heve gavefradragsgrensen

Regjeringen Støre har gjort det dyrere å bry seg om andre.

Fra 01.01.2022 senket de skattefradragsordningen for gaver til frivllige og ideelle organisasjoner. De tok pengene fra de som står i kø for å få matkasser, de som bruker sin arbeidshverdag på å trene førerhunder og de som trenger en seng å sove i gjennom natten fordi de ikke har en selv.

Fundraising Norge sammen med sine medlemmer krever å få tilbake skattefradragsgrensen på 50.000kr i året. Dette er penger som går til de som trenger det aller mest.

Regjeringens grep førte til at det ble omtrent 80 millioner kroner mindre i bare 2022 til ulike sosiale tjenster. Faktisk er det en nedgang på 10% blant de som gir store gaver mellom 25.000kr i året og 50.000kr. Dette er viktige midler som bidrar til å opprettholde tjenester norske innbyggere av avhengig av.

Derfor krever vi:

• Heve skattefradraget for gaver til 50.000kr i året
  • Heve skattefradraget for gaver fra privat næringsliv til 100.000kr i året

Ved å signere gir jeg Fundraising Norge fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.