Nei til bom i Solveien

Quoted post

NIF

#15 Hvem tjener dette best ?

2014-11-08 08:53

Det er tragikomisk å se Nordstrands-beboere aksjonere mot det første mulige trafikktiltaket i bydelen på mange år.  Et forsøk på en boligsone som i tillegg vil gjøre det litt mere kronglete for gjennomfartstrafikken.

De som benytter bydelen til gjennomfart må glede seg stort over denne hjelpen fra uventet hold. Nær halvparten av signeringene er anonyme - er de fra Ski/Langhus e.l. ? :-)

Replies

Finn Øystein Bergh

#16 Re: Hvem tjener dette best ?

2014-11-08 09:54:28

#15: NIF - Hvem tjener dette best ? 

Interessante og tidvis saklige kommentarer. Her er imidlertid mye mistenkeliggjøring av motiver istedenfor diskusjon av faktiske trafikkforold og sannsynlige effekter. Her er også et og annet glasshus. Når det gjelder anonymitet, er det etter min mening en åpenbar forskjell mellom signatarer og kommentatorer. De siste deltar på et helt annet nivå og bør - i anstendighetens navn - delta med fullt navn. I den grad deltagelse i debatten påvirker adgangen til å utveksle synspunkter i ulike frivillige fora, er det jo også et poeng å fare under åpent flagg.

Ad NIF: Er dette meninger og synspunkter som meddeles offisielt på vegne av Nordstrand Idrettsforening? Er det i så fall styrebehandlet der? Sæter - er dette Sæter Senterforening, eller et faktisk etternavn? Valg av alias kan fort fremstå som et forsøk på tilsnikelse av legitimitet. Det reiser selvfølgelig spørsmål om grunnlag for anonymiteten. Som det heter i samfunnsforskningen: Where you stand depends on where you sit.

Noe av uenigheten skyldes åpenbart ulike synspunkter på påregnelige effekter. Og noe av det man tydeligvis kan være enige om, er at faktagrunnlaget er dårlig. Hvorfor da ikke skaffe seg bedre faktagrunnlag? Om utredningen fra 2012 har sine mangler, er det i hvert fall en utredning - ikke bare et tilrådninsvedtak, som det i juni 2014. Vilje til handling betyr lite om handlingen er uegnet.

Det er faktisk slik at mange mener dette vil ramme skolebarna og beboerne mer enn det vil redusere gjennomgangstrafikken. Armadaen av biler som passerer gjennom søndre del av Solveien frem til litt over syv (er det da bommen i Herregårdsveien stenger?), vil enten svinge ned Nordstrandveien mot Mosseveien - slik mange av dem gjør i dag, trolig i lettelse over å ha sluppet en stor del av Mossevei-køen - eller opp mot Sæter, forbi det kanskje skolebarntetteste området i bydelen.

For ordens skyld, siden jeg appellerer til kommentatorene om å vise ansikt: Grunnet samlivsordning med barnedeling bor jeg her annenhver uke, i Solveien, med bonusbarn som går på Nordstrand skole. Selv drar jeg såpass tidlig på jobben at det ikke er så mye kø på Mosseveien - så jeg rammes ikke personlig. Men jeg er bekymret for mitt bonusbarn, og jeg har også en kollega som bekymrer seg for tilkomsten for Brann- og redningsetaten til hans del av den tidvis bratte og trange Vingolfveien, som nå blir sperret nedenfra med blokker.

Det er en grunn til at Brann- og redningsetaten har uttalt seg negativt til forslaget om bom i Solveien. Det skyldes neppe omtanke for bilkjørende sentrumsarbeidere.