For bevaring av utdanningsprogrammet medier og kommunikasjon

Quoted post

birloe

#6 Styrk MK som hybrid - styrk elevenes faglige utvikling - og fortsett med MK

2013-04-06 08:23

Tillater meg å sende noen tanker om norskfagets skjebne og en situasjon jeg (og andre norsklærere ved med erfaring i å undervise på studieprogrammet MK) finner uetisk for elevene og faglig uholdbar for både mediefagene og norskfaget. Jeg underviser i norsk, mediefag og samfunnsfag.

Helt siden MK ble startet har jeg ment at norskfaget burde vært studieforberedende og ikke yrkesfaglig gjennom hele løpet på MK. Disse elevene trenger norsk som et lese, skrive, digitale ferdigheter og komplekst literacy-fag, ikke minst for å analysere og produsere sammensatte tekster. Men også fordi norsk er helt grunnleggende i all kommunikasjon på norsk. MK-elever jobber mye med sammensatte tekster i Vg1 og Vg2, men i dag stort sett uten norskfaget som viktig medspiller! Er det mulig? Yrkesfag-norsk er et magert tilbud for denne elevgruppen. Kun 2t/uke tillater lite bruk av tema og arbeidsmåter som MK-elevene trenger. Situasjonen rammer både Vg1 og Vg2 faglig. Men det mest uetiske slår inn det siste året (for dem som ikke går ut i lære).

På Vg3 skal MK-elevene både ta igjen norsken fra Vg2 studieforberedende OG utvikle reflekterende og argumenterende måloppnåelse tilsvarende "konkurrentene" i Vg3-SF klasser. Dagens tilbud til MK-elever er for det første veldig urettferdig i konkurransen om karakterer og videre studieplasser. For det andre svekker det utviklingen av et metaperspektiv både i norskfagets disipliner - og ikke minst: i mediefagene gjennom hele løpet! Utvikling i norsk, som i mediefagene, krever modning over tid og burde skje parallelt gjennom tre år. Denne muligheten går de effektivt glipp av når de får Vg2 og Vg3-norsk på ett år, etter at det meste av medieproduksjonen er ferdig. Synd. Veldig synd. Dagens ordning for norskfaget på MK er rett og slett uforsvarlig og uetisk. Jo mer jeg tenker over dette, jo rarere synes jeg det er at ingen har sagt kraftig fra om dette tidligere slik at en justering har skjedd forlengst?

Replies

Helenesa

#8 Re: Styrk MK som hybrid - styrk elevenes faglige utvikling - og fortsett med MK

2013-04-07 19:18:18

#6: birloe - Styrk MK som hybrid - styrk elevenes faglige utvikling - og fortsett med MK

Hei Birloe!

Det er veldig mange lærere i mediefagene som er enig med deg. Jeg er en av dem. Ved flere skoler er det satt i gang prøveprosjekter hvor norskfaget er fordelt mye mer jevnt med tanke på timefordelingen over de tre årene for dem som velger VG3.

Det er en av de tingene vi burde endre på for å få MK til å bli enda bedre. Jeg håper imidlertid at vi får beholde MK som yrkesfaglig program med fortsatt utstrakt mulighet til å jobbe praktisk.