For bevaring av utdanningsprogrammet medier og kommunikasjon
Quoted post
birloe |
#6 Styrk MK som hybrid - styrk elevenes faglige utvikling - og fortsett med MK2013-04-06 08:23Tillater meg å sende noen tanker om norskfagets skjebne og en situasjon jeg (og andre norsklærere ved med erfaring i å undervise på studieprogrammet MK) finner uetisk for elevene og faglig uholdbar for både mediefagene og norskfaget. Jeg underviser i norsk, mediefag og samfunnsfag. Helt siden MK ble startet har jeg ment at norskfaget burde vært studieforberedende og ikke yrkesfaglig gjennom hele løpet på MK. Disse elevene trenger norsk som et lese, skrive, digitale ferdigheter og komplekst literacy-fag, ikke minst for å analysere og produsere sammensatte tekster. Men også fordi norsk er helt grunnleggende i all kommunikasjon på norsk. MK-elever jobber mye med sammensatte tekster i Vg1 og Vg2, men i dag stort sett uten norskfaget som viktig medspiller! Er det mulig? Yrkesfag-norsk er et magert tilbud for denne elevgruppen. Kun 2t/uke tillater lite bruk av tema og arbeidsmåter som MK-elevene trenger. Situasjonen rammer både Vg1 og Vg2 faglig. Men det mest uetiske slår inn det siste året (for dem som ikke går ut i lære). På Vg3 skal MK-elevene både ta igjen norsken fra Vg2 studieforberedende OG utvikle reflekterende og argumenterende måloppnåelse tilsvarende "konkurrentene" i Vg3-SF klasser. Dagens tilbud til MK-elever er for det første veldig urettferdig i konkurransen om karakterer og videre studieplasser. For det andre svekker det utviklingen av et metaperspektiv både i norskfagets disipliner - og ikke minst: i mediefagene gjennom hele løpet! Utvikling i norsk, som i mediefagene, krever modning over tid og burde skje parallelt gjennom tre år. Denne muligheten går de effektivt glipp av når de får Vg2 og Vg3-norsk på ett år, etter at det meste av medieproduksjonen er ferdig. Synd. Veldig synd. Dagens ordning for norskfaget på MK er rett og slett uforsvarlig og uetisk. Jo mer jeg tenker over dette, jo rarere synes jeg det er at ingen har sagt kraftig fra om dette tidligere slik at en justering har skjedd forlengst? |
Replies
Helenesa |
#8 Re: Styrk MK som hybrid - styrk elevenes faglige utvikling - og fortsett med MK2013-04-07 19:18:18#6: birloe - Styrk MK som hybrid - styrk elevenes faglige utvikling - og fortsett med MK Hei Birloe! Det er veldig mange lærere i mediefagene som er enig med deg. Jeg er en av dem. Ved flere skoler er det satt i gang prøveprosjekter hvor norskfaget er fordelt mye mer jevnt med tanke på timefordelingen over de tre årene for dem som velger VG3. Det er en av de tingene vi burde endre på for å få MK til å bli enda bedre. Jeg håper imidlertid at vi får beholde MK som yrkesfaglig program med fortsatt utstrakt mulighet til å jobbe praktisk.
|
Norges Ukraina-støtte må økes drastisk!
NEI til bovaer i norsk landbruk!
Nei til obligatoriske Pridemarkeringer i barnehage og skole
Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
NEI til flere høyspentmaster Madla/Krossberg/Friheim
FOLKETS VETO 2025 - STOPP GALSKAPEN
Høyrebyråden angriper - signer oppropet for å bevare søndagen som fridag i Oslo!
Innspill Reguleringsplan 202406 for Mosetertoppen Øvre
NEI til vindturbiner i Skjebergmarka, Varteig og Syverstadåsen
STOPP BOVAER! VI KAN BEDRE!
Dyrene trenger deg! Stans Dyrebeskyttelsen Norges overtakelse av lokalavdelingen i Bergen!
Er det noe du vil endre?
Endringer skjer ikke ved å være stille. Forfatteren bak dette oppropet reiste seg og gjorde noe. Vil du gjøre det samme? Start en sosial bevegelse ved å opprette en underskriftskampanje.
Start din egen underskriftskampanjeAndre underskriftkampanjer du kan ha interesse av
Mammografiprogrammet må utvides!
7740 Laget: 2025-06-24
Ikke legg ned tjenesten for inntekts bekreftelse ved den Norske Ambassaden i Bangkok.
606 Laget: 2025-07-01
Barnehagebemanningen må økes!
8227 Laget: 2024-08-20
NEI til bovaer i norsk landbruk!
35408 Laget: 2025-06-10
Bevar furuskogen på Ørin
1138 Laget: 2025-06-20
Bevar Coop Marked Storfosna – vår butikk, vårt fellesskap!
506 Laget: 2025-06-27
STOPP BOVAER! VI KAN BEDRE!
8219 Laget: 2025-06-11
Nei til obligatoriske Pridemarkeringer i barnehage og skole
6852 Laget: 2025-05-09
Rettferdig finansiering for private barnehager - nå!
162 Laget: 2025-07-02
Fastlegekrise 2.0 – et nasjonalt opprop fra fastleger
209 Laget: 2025-06-27
Vi sier Nei til Radikal kjønnsideologi i Midtre Gauldal kommune
167 Laget: 2024-09-09
Bevar naturbad i Holmsbu, med isbading og badstue
60 Laget: 2025-06-29
Bakstehuset blir valgt vekk for bred vei og busstopp.
1769 Laget: 2025-06-18
Opprop for bedre helsetilbud for og anerkjennelse av mennesker med ADHD, autister og annen nevrodivergens
2569 Laget: 2024-03-05
Underskriftskampanje mot åpningstidene til nytt treningssenter og gateparkering, Langmyrgrenda 1
87 Laget: 2025-06-25
Perioden for kollektiv beskyttelse bør være lik perioden for å få permanent oppholdstillatelse
266 Laget: 2025-06-14
Opprop for bovaerfritt dyrefôr
29 Laget: 2025-06-28
Nei til amerikanske baser i Norge, ja til norsk fred og suverenitet!
38 Laget: 2025-06-23
Næringslivets opprop for å sikre et etisk forsvarlig Oljefond
663 Laget: 2025-04-07
Protest mot Bergen bystyre sin rasering av bostøtte tilbudet!
30 Laget: 2025-06-25