Tannhelse inn i egenandelsordningen


Gjest

/ #819

2016-02-16 22:56

Jeg jobber som tannhelsesekretær, og ser ulempene det medfører for dem som ikke har (eller tar seg) råd til å gå til tannlege. De får oftest enorme utgifter når de først kommer, og blir både redde og frustrerte når de innser alvoret av tannstausen sin. Det kan gå alt fra et par år og til opp mot 10 år (i enkelte tilfeller mer) før dem kommer til tannlege, mye pga kostnadene.
Men det gjelder ikke bare dem, dessverre. Hva med minstepensjonister? Studenter? Unge og eldre som jobber og betaler skatt, men som allerede sliter med nok av andre utgifter å betale på som gjør at tannlegebesøk blir nedprioritert. "Jeg får ta det senere", eller "jeg må vente til neste innkalling" for nå er utgiftposten for stor... Jeg kjenner til dette selv, fordi jeg bor alene og jobber mer enn 100% stilling for å få endene til å møtes hver mnd (et tannlegebesøk merkes godt på en tynn lommebok!). For det som virker som en stor sum når alt er greit med tannstatusen, er ingenting sammenlignet med når de virkelig store og helt nødvendige behandlingene kommer inn i bildet. Jeg får vondt av alle mine pasienter jeg tar imot betaling av, fordi jeg vet at jeg selv ville slitt for å betale disse summene. Jeg håper det kan komme noen greie ordninger for dem som helt klart har størst behov for hjelp med utgiftene. Jeg tror helt klart vi kan få til en ordning som kan fungere bedre enn hva der gjør pr dags dato, og tror på positiv debatt rundt dette emnet.