Si JA til #stillenatur


Gjest

/ #1082 Re: Hva med småbåtene i Oslofjorden...

2014-01-24 16:19

#1080: Østlending i scooterland - Hva med småbåtene i Oslofjorden...

Sammenligningen med lystbåter er alldeles merkelig. Tar du kyststripen fra Lindesnes til Kirkenes, med hav og fjorder, så er det vel for mye forlangt at folk skal ro eller seile i små farkoster. Det handler om sikkerhet. Du må gjerne få folk til å ro over Stadthavet eller Vestfjorden i åpne småbåter. Smart er det neppe. Det er videre angivelig 2000 år siden noen gikk på vannet. Jeg tenker på Kristus. Beina er følgelig heller ikke noe adekvat fremkomsmiddel til sjøs.

Områdene langs norskekysten med hav og fjord utgjør mange flere km2 enn uberørt fjellnatur. Bortsett fra i de tettest befolkede områdene, som f.eks. Oslofjorden, så er det ikke vanskelig å finne områder med stillhet til havs eller på mange fjorder. En snøscooter i 60 km/t kjører 6 mil på en time i uberørt natur og støyforurenser i luftkorridorer enorme områder. Uberørte områder man kanskje bortsett fra Nord-Troms og Finnmark ikke har flust med lengre syd i landet, på grunn av veier, hyttefelt osv.. Det er det dette handler om for meg og mange med meg. Fjellet er den siste oasen for fred, ro til ettertanke og stillhet for et bymenneske som meg. Denne stillheten bør ikke folk med et nært forhold til natur gi fra seg uten "sverdslag".