Si JA til #stillenatur

Østlending i scooterland

/ #1080 Hva med småbåtene i Oslofjorden...

2014-01-23 11:13

Den dagen dere som er motstandere av scooterkjøring begynner å rette like
mye kritikk mot den like forstyrrende (og forurensende) småbåttrafikken i
indre Oslofjord, skal jeg vurdere å ta dere seriøst!

Hva med en seriøs, sammenliknende studie?

Hvor mange småbåter finnes det vs antall scootere?
Hva er gjennomsnittlig støynivå på lette fritidsbåter vs scootere?
Hvor stor innvirkning på dyre- og plantelivet i sjøen vs på landjorda?
(tatt i betraktning av at det er NULL begrensning på kjøring av
fritidsbåt på fjorden, sammenliknet med de absurde begrensningene
til kjøring med scooter, selv på egen eiendom)
Hvor mye som er nyttekjøring med lett fritidsbåt vs scootere?
Hvor mye forurenser sjøfolk ved å kaste søppel på havet vs scooterkjørere?
etc. etc.

Anyone?

Jeg mener: snakker man om råkjøring på scooter må man også ta avstand fra
råkjøring på fjorden. At noen velger å bryte loven på sjøen, og ikke bruker
redningsvest f.eks., skal det medføre at ingen skal få lov til å være på
sjøen? Eller skal sjøfolket nå feie for egen dør og ta tak i egne problemer,
på samme måte som vi godt voksne (ansvarlige) scooterkjørere tar tak i våre
egne unge som råkjører (og naboens unge) og oppdrar dem?

Jeg har ennå til gode å observere fyllekjøring på scooter, selv om det sikkert
forekommer. Jeg har til gjengjeld opplevd MANGE farlige situasjoner på fjorden,
med fulle ungdommer (og mange godt voksne menn) som overhodet ikke oppfattet
den faren de utsatte seg selv og andre for.

Så, DNT og alle dere andre, hvorfor denne ensidige kritikken av scooterkjøring?

Er ikke havet som natur like viktig? Er det for ubekvemt å forby "fornøyelses-
kjøring" med båt? Har du kanskje selv båt og har lyst til å bestemme selv?

Hva med litt balanse i fremstillingen av scooterkjøring og oss som bedriver det?