Me vil behalda ambulansen på Osterøy

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Me vil behalda ambulansen på Osterøy-oppropet.

Ruth

#26

2014-02-05 17:08

Javel? Vonar du kan dokumentera dette, K. Ellefsen? Det er ein alvorleg påstand, og eg gjer merksam på at alle kommentarane her vil følgja med oppropet på papir.

Gjest

#27

2014-02-06 13:40

At kommunen har gått i minus og legger ned skule eltter skule , lhar ikkje råd ditt og datt. Legekontoret blir flytta. Da blir dyrare for oss. Me må enten betale fergen, brue og diesel/bensin for og komme oss avgårde. Tenk om du bur på Tysse, er kjempe sjuk, men du får ikkje komme igjennom,, du må bort på knarvik legekontor før du kan reisa til Haukeland fordi de tror det ikke er så gale. Det ende med at du må kjøre selv. Ka skjer? Jo, det veit du. Forbannede kommune,, det siste du skal ta i fra oss no er ambulansen!

Gjest

#28

2014-02-07 23:05

La Ambulansen på Osterøy leve !!

Gjest

#29

2014-02-08 00:48

Marion bertelsen

Gjest

#30

2014-02-08 17:18

Eg håpar kommentaren til k.ellefsen er ein dårleg spøk.. Blir redd ved tanken..og etter å ha vert akutt alvorleg sjuk, har eg kjendt på kroppen korleis det er å ikkje ha legevakt her..og e himmla glad for at ambulansen var ledig og var på øyne. Nokon leika med livene til oss ostringer..
kmskaden

#31 Ambulanse Osterøy

2014-02-21 13:31

Sjølsagt må det være minst ein ambulanse på Osterøy.

Gjest

#32

2014-02-22 12:54

Å vite at en har en lokalt plassert ambulanse med lokalkjent personale gir trygghet og er viktig for livskvaliteten. Vi vet at minutter kan være avgjørende for å overleve i visse situasjoner.
Simplex

#33 Valg av perspektiv

2014-02-25 13:18

I et perspektiv som innbygger forstår jeg frustrasjonen (særlig når det ikke gis inngående drøfting av saken) - det eneste dere ser er at den ambulansen som i dag er stasjonert i Lonevåg i morgen kanskje vil bli flyttet nærmere Haus eller på andre sida av brua. For meg betyr ikke dette så mye for den helsemessige beredskapen (se mitt andre perspektiv). Det som i et innbyggerperspektiv er synd er at vi har politikere som ikke evner å se framtida. For å gjøre Osterøy attraktivt er det av betydning å beholde legevakt, utvikle næringsområder og eiendommer, osv. Her har vi etter mitt skjønn et tafatt heradsstyre. I dette perspektivet må en forstå at Helse Bergen er tjenestetilbyder av ambulansetjeneste innenfor sitt nedslagsområde og det er Helse Bergen som ene og alene skal treffe beslutningen om hvor mange ambulanser tjenestetilbudet skal inneholde og hvor disse skal plasseres.

Så til et ambulansearbeiderperspektiv. Som ambulansearbeider har jeg ingen vanskeligheter med å Helse Bergens tankegang og støtter opp under denne. Helse Bergen er et politisk administrasjonsområde for spesialisthelsetjenester. Helse Bergen ser da hvordan man kan få organisert tjenesten best mulig, til flest mulig innenfor sitt administrasjonsområde. Det mange av dere ser helt feil på er dere blander inn kommunegrenser her som om at det skulle en naturrett å ha en ambulanse i hver kommune. Eks. kan det nevnes flere kommuner rundt Osterøy uten stasjonert ambulanse, mens som dekkes av ambulanse stasjonert i annen kommune; Modalen, Masfjorden, Samnanger, Radøy, Fedje, osv.

For tjue år siden var det en ambulanse på hvert nes i dette landet der hvor Rikstrygdeverket betalte sjåfør for antall kilometer og for medgått tid. Da var ambulansene enmannsbetjent og i særskilte tilfeller bemannet med en andre person (eks. hjelpepleier fra sjukeheim, frivillige eller pårørende). Siden da har man fått på plass en lovpålagt formalisert utdanning (fagbrev), treårig høgskoleutdanning (oppstart 2014) og krav om tomannsbetjening. I tillegg for å få til at folk er interessert i å ha dette som heltidsarbeid kan det ikke lønnes etter oppdrag slik som man gjorde i gamle dager - da ville ingen kunne ha mer enn en 40% stilling pga kravene i arbeidsmiljøloven. For å få til alt dette uten tilsvarende økning i politisk vilje til overføring av slike ressurser til de regionale helseforetakene. Vil du ha en lokal bonde eller mekaniker med førerkort og en ambulanse som kommer og kjører deg når du trenger hjelp eller vil du vente litt lengre og også få ett personell til som kan behandle deg underveis og drive en forsvarlig behandling basert på en solid og formalisert utdanning?

I Norge er det ikke uvanlig å bo over fem-ti mil fra nærmeste ambulanse. Det er bare et spørsmål om hvor man er bosatt. Så om den nærmeste ambulanseplasseringen for deg en dag er i Bergen er du fortsatt ikke i noen spesielt dårlig situasjon.

I tillegg ser jeg at luftambulanse stadig trekkes inn i debatten over hele landet hver gang et lokalsykehus eller en ambulansestasjon er truet. I 30% av tilfellene der det kommer anmodning om bruk av luftambulanse kan ikke denne løse oppdrag på bakgrunn av teknisk feil, hviletidsbestemmelser for luftfart, samtidighetskonflikt og vær. Så dermed er luftambulanse et supplement og ikke noen erstatning.

Oppsummert kan jeg si at jeg som innbygger synes det er beklagelig for utviklingen av osterøysamfunnet om ambulanseforsvinner og tjenestetilbudet svekkes, men jeg støtter Helse Bergen om å bygge best mulig ambulansetjeneste for flest mulig mennesker innenfor deres administrasjonsområde. Svekkingen av osterøysamfunnet kan heradsstyret bøte på ved å ta tak og se 30 år fram i tid og ikke bare et år av gangen for å få årets balanse i budsjett slik som nå. Sats på næringsutvikling, eiendom, osv. slik at øya kan blomstre enten det er med eller uten ambulanse stasjonert her - kanskje nettopp det å øke innbyggerantallet og en aktiv næring er det som skal til å for å skape et tilstrekkelig grunnlag for at en ambulanse stasjoneres her fast og at legevaktstilbudet kommer tilbake.
Ruth

#34 Re: Valg av perspektiv

2014-02-26 18:55

#33: Simplex - Valg av perspektiv

I Norge er det ikke uvanlig å bo over fem-ti mil fra nærmeste ambulanse. Det er bare et spørsmål om hvor man er bosatt. Så om den nærmeste ambulanseplasseringen for deg en dag er i Bergen er du fortsatt ikke i noen spesielt dårlig situasjon.

Har du reknet på hvor lang tid det tar fra f.eks. Vaksdal og til Tysse/Kleiveland og retur til brua?

Jeg snakker da om å komme fram på dårlige veier, hvor det veldig mange steder fortsatt er tilrettelagt for enveiskjøring.

Jeg ser også at du ikke står fram med fullt navn når du taler på helse Bergens vegne.

Selv har jeg bodd her i 40 år, og det vil være et stort tilbakeskritt om ambulansen vil måtte bruke lengre til på å frakte folk til helsehjelp enn det var da jeg kom hit. I tillegg så kan jeg si at her i huset har vi virkelig erfaring med hva det betyr å komme fort fram til behandling.

Jeg vet også om og jeg kjenner mange, som har minst like mye erfaring.

Ambulansen er først og fremst for helsehjelp, så får strategiene om tilflytting komme på kjøpet.

Jeg anbefaler at du står fram med ditt navn her. Takk!