Redd KIA norskkurs og integreringsbarnehage!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Redd KIA norskkurs og integreringsbarnehage!-oppropet.

Lærer, KIA norskkurs

#26

2016-04-27 21:30

KIA norskkurs og integreringsbarnehage betyr - og har gjennom årene betydd - MYE for MANGE kvinner og deres barn. Det er derfor ganske umulig å forestille seg en fremtid uten dette tilbudet, og det er rett og slett en utenkelig tanke om virksomheten nå skulle bli tvunget til å legge ned.
Og begrunnelsen for å avvikle samarbeidet og avtalen gir uttrykk for en snever vurdering av situasjonen. Virkeligheten er så mye mer sammensatt og handler ikke kun om antall plasser tilgjengelig i norskopplæringen. Vi erfarer at det for eksempel er ganske mange kvinner som (dessverre) ikke føler seg helt vel i klasser med menn - av ulike årsaker. Og vi vet at ro og trygghet er grunnleggende forutsetninger for læring. Hvis hovedmålet med norskkursene er integrering til det norske samfunnet, er det vi tilbyr hos KIA en ganske unik "pakke", og på mange måter "skreddersydd" for en stor del av vår målgruppe - kvinner med små barn.
Selv om hovedfokuset selvsagt er på læreplanen i "norsk med samfunnskunnskap" i norskkurset, er dette også en møteplass for kvinner og en sosial arena for utveksling av ideer og erfaringer på tvers av ulike nasjonaliteter, kulturer, religioner og aldre. Her får de også et utvidet tilbud med ulike andre aktiviteter (som beskrevet i oppropet) - og som blir flittig benyttet av mange. Som vi vet, er kvinner ofte "ryggraden" i mange familier med hensyn til det daglige - og det kvinner erfarer og lærer får ofte store ringvirkninger. De tar det med seg hjem i familien, men deler det også i nettverket sitt. Og, litt forenklet, men med en stor kjerne av sannhet: hvis kvinnene (mødrene) har det bra, får ofte hele familien det bra.
KIA norskkurs har gjennom årene, fra sin spede begynnelse for over førti år siden til nå, bygd opp betydelig erfaring og kompetanse på feltet. Ikke ødelegg dette nå - vi trengs fremdeles i mange år fremover..!


Gjest

#27

2016-04-27 22:04

Vi må støtte de som har behov for det

Gjest

#28

2016-04-28 08:27

La KIA norskkurs og Integreringsbarnehage leve!❤️


Gjest

#29

2016-04-28 12:38

Fordi at det er svært samfunnsnyttig, og integrering er en av de viktigste faktorene som skal til for å kunne ha et velfungerende samfunn.

Gjest

#30

2016-04-28 12:44

Jeg håper å være med å forhindre at det rødgrønne byrådet gjør en stor feil. KIA har et enestående tilbud som ikke kan erstattes av Oslo Kommunes ledige kapasitet.

Gjest

#31

2016-04-28 12:49

Jeg har selv undervist på KIA, og jeg vet hvor umistelig dette tilbudet er for kvinner som ellers ikke får lov av sine nærmeste å få undervisning, blant annet fordi blir nektet å bli undervist i samme lokale som menn!


Gjest

#32

2016-04-28 13:24

Enestående tilbud for dem det gjelder!

Gjest

#33

2016-04-28 16:15

KIA tilbyr barnehageplass til spedbarn. Dvs. at mor kan begynne på norskkurs langt tidligere enn hvis hun skulle ha ventet på kommunal barnehageplass. Tidlig systematisk opplæring i norsk som andrespråk gir innvandrere bedre jobbsjanse, og det å være i jobb er kanskje det beste middel til god integrering. Kommunen kan ikke konkurrere med KIAs barnehagetilbud, derfor er Tellevik Dahls argument ikke holdbart.

Gjest

#34

2016-04-28 17:18

Det er viktig at KIA norskkurs og integreringsbarnehage består, slik at intergrering og sysselsetting kan fortsette! Det vil koste mye mer å legge ned dette tilbudet enn å la det bestå. Tenk på alle elevene som må ha spesialundervisning og alle mødrene som ikke kommer seg ut i arbeidslivet fordi de ikke kan norsk!

Gjest

#35

2016-04-28 19:42

Det er for dumt å stoppe dette, midt i en tid med forandring og flere nye landsmenn! Vi snakker om integrering.  God integrering. Kia Gjør et viktig arbeid som flere påpeker - som ikke kan erstattes! Gi dem heller mer støtte,  enn mindre, slik at de kan hjelpe flere! ! Gi dem heller ros, en utfordringer.  Be dem heller om råd og erfaring, enn "penga tilbake" !! 


Gjest

#36

2016-04-29 10:31

....har jobbet innen Flyktningesektoren i 28 år og er FOR alt som fremmer integrering...!

Gjest

#37

2016-04-29 14:42

KIA er kjent for å gjøre et solid arbeid med god kvalitet over mange år, uten å tenke profitt.

Gjest

#38

2016-04-29 15:49

Kia norskkurs og barnahagen er så flott for meg og barna mine.

Gjest

#39

2016-04-29 15:50

Kia norskkurs og barnahagen er så flott for meg og barna mine.


Gjest

#40

2016-04-30 12:08

Skal Kia skole og barnehage nedlegges ved neste omgang? Herre, tilgi Oslo politikere, for de  ikke vet hva de gjør.............


Gjest

#41

2016-05-12 15:42

Fordi det er et viktig tiltak for å integrere innvandrere.