Om pedagogikkens plass i fremtidens lærerutdanning

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Om pedagogikkens plass i fremtidens lærerutdanning-oppropet.


Gjest

#26

2016-03-11 08:27

Lærerutdanningen må styrkes med hensyn til pedagogikk, spesialundervisning og inkludering - og for å redusere mobbing og frafall i skolen.

Gjest

#27

2016-03-11 12:16

Dette er en viktig sak for lærerutdanning og skole. Dreiningen mot mer vekt på fag svekker den helhetlige pedagogiske kompetansen til lærere. Det holder ikke!

Gjest

#28

2016-03-11 13:09

Jeg synes det er svært alvorlig dersom pedagogikk svekkes i ny lærerutdanning. Pedagogikk og didaktikk er de displinene som utdanner profesjonsutøvere.

Gjest

#29

2016-03-11 18:13

Fordi pedagogikken er kjernen i alle læreres profesjon. Den sikrer at skolen forblir en arbeidsplass for kritisk tenkende, og kobler de viktige arbeidsoppgaver lærere utfører med forskning på det mangefasetterte som foregår i en læringssituasjon. Uten pedagoger blir skolen et lett bytte for quick- fixing.

Gjest

#30

2016-03-11 19:57

Jeg, som mange andre valgte veien til læreryrket gjennom å spesialisere meg i de fagene jeg ønsker å være lærer i. Dette har man helt til nå kunnet gjort gjennom å ta årsstudiumer. Etter tre årsstudiumer oppnår man 180 studiepoeng som har vært likestilt med en Bachelor for å kunne søke seg inn på PPU. Bachelor eller 180 st.p. har inntil nå vært kravet for å kunne ta PPU. Det nye vedtaket om opptak bestemmer at man må ha en master i et fag før man kan ta pedagogikken. Dette gjør at studenter i min situasjon først må ha en bachelor (3 år), for så å ta en master(2 år) i et av de tre fagene sine før man kan søke seg inn på PPU-utdanningen (1 år). For meg, og mine klassekamerater som allerede er godt i gang med år 2 i utdanningen vil det si at utdanningen vår blir mellom 6 og 7 år lang i motsetning til 4 år som vi alle hadde forberedt oss på når vi startet utdannelsen vår. Vi kommer altså til å sitte på skolebenken like lenge som det leger og psykologer gjør, men for å oppnå lærerlønn...
Endringen er ikke blitt varslet for de som har valgt å gå årsstudiumer, flere ble også anbefalt å ta denne veien mot læreryrket før fjorårets søknadsfrist. At det da ikke taes hensyn til dem som allerede har startet utdannelsen sin på de gamle premissene for PPU er uholdbart!

Gjest

#31

2016-03-11 20:11

Jeg jobber ved lærerutdanningen, NTNU, og er bekymret med tanke på pedagogikkfagets posisjon i utdanningen og endring av navn til profesjonsfag.

Gjest

#32

2016-03-11 20:58

Pedagogikken er grunnmuren i lærerutdanningen!

Gjest

#33

2016-03-12 00:31

Fordi det erviktig med pedagogikk i skolen

Gjest

#34

2016-03-13 08:28

Pedagogikken er det viktigste faget i lærerutdanninga. Det er faget som lærer studentene å stille de viktige hvorfor spørsmålene. Hvorfor er det viktig at våre elever lærer er bestemt lærestoff f.eks.?

Gjest

#35

2016-03-14 08:12

Pedagogikk er en kjernekompetanse i lærerutdanningen. En jurist uten juridisk kompetanse, en lege uten medisinsk kompetanse, en sykepleier uten sykepleiefaglig kompetanse, er utenkelig, men en lærer uten pedagogisk kompetanse er OK. Forstå denne logikken den som kan, det er iallefall ikke kunnskapsbasert.
Finland har dobbelt så mye pedagogikk i sin lærerutdanning som vi har i den norske modellen. Det tjener åpenbart elevene i skolen på, men i Norge er det politikk og ikke kunnskap som skal legge premisser for utdanningen.
Karin Rørnes

Gjest

#36

2016-03-15 11:11

Jeg signerte oppropet fordi det vil være en katastrofe for eksempelvis spesialpedagogikken og utdanningen av denne, hvis pedagogikk utgår i lærerutdanningen.

Gjest

#37

2016-03-15 11:59

Pedagogikkfaget er grunnlaget for å undervise i alle fag.
Pedagogikk må være hovedfaget i all lærerutdanning.

Gjest

#38

2016-03-15 12:02

pedagogikkfaget er sjølve grunnpillaren for lærarutdanninga, nasonalt og internasjonalt

Gjest

#39

2016-03-15 12:38

Fordi pedagogikken er en viktig del av lærerutdanningen.

Gjest

#40

2016-03-15 12:51

Pedagogikken er helt avgjørende for å gjøre en god lærerjobb !

Gjest

#41

2016-03-15 13:29

Pedagogikk er kompasset i allt læringsarbeid. Pedagogikken gjør læring forståelig, meningsfull og håndterbar

Gjest

#42

2016-03-15 15:52

Fordi det allerede er for lite pedagogisk kompetanse i skoleverket med dagens ordning. Pedagogisk kompetanse er den viktigste delen av lærerens yrkesutdanning. Når man svekker denne delen, svekker man samtidig skolens evne til å fungere som en helhet på tvers av de enkelte fagområdene. Det blir kritisk når elevene er fra 6-16 år og trenger en samhandlende skole med felles holdninger og oppfølging på mange sentrale tverrfaglige felt. Her er pedagogikken det faget som gir læreren forståelse for hele skolens felles oppgave.

Gjest

#43

2016-03-15 18:15

Vi trenger mer pedagogikk og spesialpedagogikk i lærerutdanningen, ikke mindre.

Gjest

#44

2016-03-15 18:32

Pedagogikk/spesielpedagogikk har en svært viktig plass i lærerfaget

Gjest

#45

2016-03-16 14:29

Fordi pedagogikk er lærerutdanningens grunnsten, de andre fagene må hvile på en sterk base av pedagogikk for at kvaliteten på læring skal opprettholdes og være effektiv!

Gjest

#46

2016-03-18 16:53

Pedagogikken er det grunnleggende, det reflekterende, det utviklende, det opplærende, det man grunner på og egentlig ikke helt forstår viktigheten av før man kommer ut i yrket. Det er, da du virkelig skjønner og virkelig setter pris på den lærdommen du har fått med deg og som du skal bygge videre på. Uten pedagogikken og den forståelsen du får med deg derfra , kun en person med faglig kunnskap.

Gjest

#47

2016-03-22 04:06

Med tanke på elevenes ve og vel.

Gjest

#48

2016-03-22 20:34

Fordi det er viktig med mellommenneskelig kompetanse, og evnen til å kunne formidle på ulike vis av den grunn at ulike mennesketyper tilegner seg kunnskap på ulike måter, også med tanke på psykiske forutsetninger. Dette er det helt essensielt å kunne mye om for å sikre at så mange som mulig klarer å tilegne seg den kunnskapen de har krav på å få med seg videre i livet, og som ruster dem til å bli godt ytende samfunnsborgere.

Gjest

#49

2016-03-30 09:42

Jeg har jobbet 20 år som lærer, og er nå skoleleder i videregående skole. Jeg mener absolutt at man bør ta minimum 5 års utdanning for å bli lærer, men de to siste årene i utdanningen bør være en praktisk master med lønn der masteroppgaven må handle om egen praksis knyttet opp mot didaktikk. De gamle fagskillene vil forsvinne, fordypning i tema og problemløsninger er på vei inn. La lærerutdanningen reflektere at vi trenger gode klasseledere og didaktikere som kan tenke ut gode problemstillinger på tvers av gamle faggrensene.

Gjest

#50

2016-03-31 13:56

I tillegg til at lærerne skal ha god faglig kompetanse er det også nødvendig med solid pedagogisk kunnskap. Pedagogisk teori ligger bak og begrunner hvordan lærestoff presenteres for ulike elever og elevgrupper. Bred kunnskap om hvordan barn lærer er en forutsetning for å møte elevene på en god måte. Å ha kjennskap til hovedtrekkene i kognitiv og sosial utvikling er også en forutsetning for å kunne komme med tidlige hjelp for de som har behov for ekstra tilrettelegging.