Om pedagogikkens plass i fremtidens lærerutdanning
Kontakt personen bak underskriftskampanjen
Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Om pedagogikkens plass i fremtidens lærerutdanning-oppropet.
Gjest |
#262016-03-11 08:27Lærerutdanningen må styrkes med hensyn til pedagogikk, spesialundervisning og inkludering - og for å redusere mobbing og frafall i skolen. |
Gjest |
#272016-03-11 12:16Dette er en viktig sak for lærerutdanning og skole. Dreiningen mot mer vekt på fag svekker den helhetlige pedagogiske kompetansen til lærere. Det holder ikke! |
Gjest |
#282016-03-11 13:09Jeg synes det er svært alvorlig dersom pedagogikk svekkes i ny lærerutdanning. Pedagogikk og didaktikk er de displinene som utdanner profesjonsutøvere. |
Gjest |
#292016-03-11 18:13Fordi pedagogikken er kjernen i alle læreres profesjon. Den sikrer at skolen forblir en arbeidsplass for kritisk tenkende, og kobler de viktige arbeidsoppgaver lærere utfører med forskning på det mangefasetterte som foregår i en læringssituasjon. Uten pedagoger blir skolen et lett bytte for quick- fixing. |
Gjest |
#302016-03-11 19:57Jeg, som mange andre valgte veien til læreryrket gjennom å spesialisere meg i de fagene jeg ønsker å være lærer i. Dette har man helt til nå kunnet gjort gjennom å ta årsstudiumer. Etter tre årsstudiumer oppnår man 180 studiepoeng som har vært likestilt med en Bachelor for å kunne søke seg inn på PPU. Bachelor eller 180 st.p. har inntil nå vært kravet for å kunne ta PPU. Det nye vedtaket om opptak bestemmer at man må ha en master i et fag før man kan ta pedagogikken. Dette gjør at studenter i min situasjon først må ha en bachelor (3 år), for så å ta en master(2 år) i et av de tre fagene sine før man kan søke seg inn på PPU-utdanningen (1 år). For meg, og mine klassekamerater som allerede er godt i gang med år 2 i utdanningen vil det si at utdanningen vår blir mellom 6 og 7 år lang i motsetning til 4 år som vi alle hadde forberedt oss på når vi startet utdannelsen vår. Vi kommer altså til å sitte på skolebenken like lenge som det leger og psykologer gjør, men for å oppnå lærerlønn... Endringen er ikke blitt varslet for de som har valgt å gå årsstudiumer, flere ble også anbefalt å ta denne veien mot læreryrket før fjorårets søknadsfrist. At det da ikke taes hensyn til dem som allerede har startet utdannelsen sin på de gamle premissene for PPU er uholdbart! |
Gjest |
#312016-03-11 20:11Jeg jobber ved lærerutdanningen, NTNU, og er bekymret med tanke på pedagogikkfagets posisjon i utdanningen og endring av navn til profesjonsfag. |
Gjest |
#342016-03-13 08:28Pedagogikken er det viktigste faget i lærerutdanninga. Det er faget som lærer studentene å stille de viktige hvorfor spørsmålene. Hvorfor er det viktig at våre elever lærer er bestemt lærestoff f.eks.? |
Gjest |
#352016-03-14 08:12Pedagogikk er en kjernekompetanse i lærerutdanningen. En jurist uten juridisk kompetanse, en lege uten medisinsk kompetanse, en sykepleier uten sykepleiefaglig kompetanse, er utenkelig, men en lærer uten pedagogisk kompetanse er OK. Forstå denne logikken den som kan, det er iallefall ikke kunnskapsbasert. Finland har dobbelt så mye pedagogikk i sin lærerutdanning som vi har i den norske modellen. Det tjener åpenbart elevene i skolen på, men i Norge er det politikk og ikke kunnskap som skal legge premisser for utdanningen. Karin Rørnes |
Gjest |
#362016-03-15 11:11Jeg signerte oppropet fordi det vil være en katastrofe for eksempelvis spesialpedagogikken og utdanningen av denne, hvis pedagogikk utgår i lærerutdanningen. |
Gjest |
#372016-03-15 11:59Pedagogikkfaget er grunnlaget for å undervise i alle fag. Pedagogikk må være hovedfaget i all lærerutdanning. |
Gjest |
#382016-03-15 12:02pedagogikkfaget er sjølve grunnpillaren for lærarutdanninga, nasonalt og internasjonalt |
Gjest |
#412016-03-15 13:29Pedagogikk er kompasset i allt læringsarbeid. Pedagogikken gjør læring forståelig, meningsfull og håndterbar |
Gjest |
#422016-03-15 15:52Fordi det allerede er for lite pedagogisk kompetanse i skoleverket med dagens ordning. Pedagogisk kompetanse er den viktigste delen av lærerens yrkesutdanning. Når man svekker denne delen, svekker man samtidig skolens evne til å fungere som en helhet på tvers av de enkelte fagområdene. Det blir kritisk når elevene er fra 6-16 år og trenger en samhandlende skole med felles holdninger og oppfølging på mange sentrale tverrfaglige felt. Her er pedagogikken det faget som gir læreren forståelse for hele skolens felles oppgave. |
Gjest |
#432016-03-15 18:15Vi trenger mer pedagogikk og spesialpedagogikk i lærerutdanningen, ikke mindre. |
Gjest |
#452016-03-16 14:29Fordi pedagogikk er lærerutdanningens grunnsten, de andre fagene må hvile på en sterk base av pedagogikk for at kvaliteten på læring skal opprettholdes og være effektiv! |
Gjest |
#462016-03-18 16:53Pedagogikken er det grunnleggende, det reflekterende, det utviklende, det opplærende, det man grunner på og egentlig ikke helt forstår viktigheten av før man kommer ut i yrket. Det er, da du virkelig skjønner og virkelig setter pris på den lærdommen du har fått med deg og som du skal bygge videre på. Uten pedagogikken og den forståelsen du får med deg derfra , kun en person med faglig kunnskap. |
Gjest |
#482016-03-22 20:34Fordi det er viktig med mellommenneskelig kompetanse, og evnen til å kunne formidle på ulike vis av den grunn at ulike mennesketyper tilegner seg kunnskap på ulike måter, også med tanke på psykiske forutsetninger. Dette er det helt essensielt å kunne mye om for å sikre at så mange som mulig klarer å tilegne seg den kunnskapen de har krav på å få med seg videre i livet, og som ruster dem til å bli godt ytende samfunnsborgere. |
Gjest |
#492016-03-30 09:42Jeg har jobbet 20 år som lærer, og er nå skoleleder i videregående skole. Jeg mener absolutt at man bør ta minimum 5 års utdanning for å bli lærer, men de to siste årene i utdanningen bør være en praktisk master med lønn der masteroppgaven må handle om egen praksis knyttet opp mot didaktikk. De gamle fagskillene vil forsvinne, fordypning i tema og problemløsninger er på vei inn. La lærerutdanningen reflektere at vi trenger gode klasseledere og didaktikere som kan tenke ut gode problemstillinger på tvers av gamle faggrensene. |
Gjest |
#502016-03-31 13:56I tillegg til at lærerne skal ha god faglig kompetanse er det også nødvendig med solid pedagogisk kunnskap. Pedagogisk teori ligger bak og begrunner hvordan lærestoff presenteres for ulike elever og elevgrupper. Bred kunnskap om hvordan barn lærer er en forutsetning for å møte elevene på en god måte. Å ha kjennskap til hovedtrekkene i kognitiv og sosial utvikling er også en forutsetning for å kunne komme med tidlige hjelp for de som har behov for ekstra tilrettelegging. |
|
Norges Ukraina-støtte må økes drastisk!
NEI til bovaer i norsk landbruk!
Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
Nei til obligatoriske Pridemarkeringer i barnehage og skole
Innspill Reguleringsplan 202406 for Mosetertoppen Øvre
NEI til vindturbiner i Skjebergmarka, Varteig og Syverstadåsen
Dyrene trenger deg! Stans Dyrebeskyttelsen Norges overtakelse av lokalavdelingen i Bergen!
Utesteng Israel fra Eurovision!
STOPP BOVAER! VI KAN BEDRE!
NEI til flere høyspentmaster Madla/Krossberg/Friheim
FOLKETS VETO 2025 - STOPP GALSKAPEN
Høyrebyråden angriper - signer oppropet for å bevare søndagen som fridag i Oslo!
Er det noe du vil endre?
Endringer skjer ikke ved å være stille. Forfatteren bak dette oppropet reiste seg og gjorde noe. Vil du gjøre det samme? Start en sosial bevegelse ved å opprette en underskriftskampanje.
Start din egen underskriftskampanjeAndre underskriftkampanjer du kan ha interesse av
NEI til bovaer i norsk landbruk!
33849 Laget: 2025-06-10
STOPP BOVAER! VI KAN BEDRE!
7663 Laget: 2025-06-11
Bakstehuset blir valgt vekk for bred vei og busstopp.
1484 Laget: 2025-06-18
Nei til rasering av Sjusjøen sentrum
1079 Laget: 2025-06-15
Fjern Coca Cola reklamen fra Grünerløkka
703 Laget: 2025-06-15
FOLKETS VETO 2025 - STOPP GALSKAPEN
554 Laget: 2025-06-16
Offentlig debatt kreves om WHO avtalene og WHOs vaksinepass
517 Laget: 2025-06-18
Nei til obligatoriske Pridemarkeringer i barnehage og skole
6625 Laget: 2025-05-09
Nei til bilopphøggeri midt i boligområdet på Amtmannsnes!
341 Laget: 2025-06-14
Vi ønsker IKKE vindindustri i Os i Østerdalen!
2133 Laget: 2025-06-07
Nei til bovaer i norsk matproduksjon!
285 Laget: 2025-06-16
Norske myndigheter må hjelpe Tamaras familie ut av Gaza
1476 Laget: 2025-06-05
Gi oss reell tilgang til gratis SFO i Bærum!
258 Laget: 2025-06-14
Vi ber Regjeringen ved Arbeiderpartiet om å stille seg bak forslaget med å øke fribeløpet uføre kan tjene før trekk i trygd til 1 G NÅ!
2198 Laget: 2025-04-07
Behold skolebuss Vestre Åmøy Kai
192 Laget: 2025-06-17
Bevar furuskogen på Ørin
191 Laget: 2025-06-20
Perioden for kollektiv beskyttelse bør være lik perioden for å få permanent oppholdstillatelse
189 Laget: 2025-06-14
La Fåberg være Fåberg!
422 Laget: 2025-06-07
Ikkje legg ned Valestrand legekontor!
162 Laget: 2025-06-15
Krev grundigere grunnforholdsanalyse
273 Laget: 2025-05-07