Gjennomgang av NAV's klientbehandling

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Gjennomgang av NAV's klientbehandling-oppropet.


Gjest

#26

2015-11-19 13:41

Av erfaringer fra både behandlerside og fra egen erfaring, så er NAV sitt system i enkelte tilfeller særdeles rigid og vanskelig å manøvrere for både ansatte i NAV, helsepersonell og brukere.
Det er også usedvanlig personavhengig hvilken hjelp man får og hvordan man blir møtt som menneske. "Man skal være frisk for å være syk i Norge", det ligger mye sannhet i dette utsagnet. Og slik bør det jo i all enkelhet ikke være. Man bør oppleve å få hjelp og ikke mer motstand når man er på sitt mest sårbare både personlig og økonomisk.

Gjest

#27

2015-11-19 14:16

Alle fortjener respekt og den hjelp de måtte ha , det er tøft å bli syk og måtte sette seg inn i et regelverk som er vanskelig å forstå .

Gjest

#28

2015-11-19 14:20

Jeg ble tvunget til tiltak til tross for at både fastlege, psykolog, psykomotorisk fysioterapeut og oppfølgingstjeneste sa klart ifra at det var uaktuelt. Resultatet er at jeg gikk fra gradvis, sakte bedring til nå å være sykere enn noengang. Det er tvilsomt at det kan reverseres og all livskvalitet er så og si borte. Saksbehandler satte meg i tiltak fordi rutinene krevde det, hensynet til min helse var sekundært, om tilstede overhodet.

Det er håpløst og meningsløst at folk skal presses sykere. På nevnte tiltak var det flere som var så syke at de umulig ville kunne komme i arbeid igjen på lang tid, noen av dem var endog bare etpar år unna pensjonistalder. Ressurser ble brukt på folk som ikke hadde forutsetninger for å bli lønnsomme, istedenfor friske, arbeidsløse som gladelig ville deltatt.


Gjest

#29

2015-11-20 13:17

Nå må dem rydde opp I, alt dem roter til for bruker .

Gjest

#30

2015-11-20 13:58

fordi jeg har kalget på nav s sine behandlinger av saker..og at de kom med oppmodning om å selge heimen min uten å ta hensyn til helhe som at jeg lide av kronisk sykdom,økonomi dårlig pga av ektefelles død..osv

Gjest

#31

2015-11-20 17:40

Fordi det er veldig variabel håndtering av søknader osv. Det kan virke som om NAV bruker trynefaktor.

Gjest

#32

2015-11-20 19:37

Har blitt dårlig behandlet av Nav.Min helse og min økonomiske situasjon er blitt forverret pga Nav.

Gjest

#33

2015-11-20 20:02

Signerte pga en opplevelse jeg hadde da jeg uheldigvis måtte inn i NAV-systemet for en periode. Jeg ble permittert fra jobben da den ble lagt ned midt i en av de viktigste periodene i livet mitt, jeg var gravid. Ingen ville ansette ei som var gravid, så jeg ble da nødt til å gå på permisjonspenger gjennom nav før arbeidsavklaringspenger for arbeidsledighetstrygd skulle tre inn. I prinsippet skulle dette være en enkel sak, men det gikk langt tid før jeg fikk se noe til pengene mine.. Dessuten startet jeg fødselspermisjon etter en stund, og da skulle foreldrepermisjons-pengene tre inn. Foreldrepengeordningen er bassert på lønn de siste 6månedene. Siden jeg ikke hadde fått arbeidsavklaringspengene før 4 måneder før permisjonen startet, (som var alt for forsinket og skulle vært på plass 7mndr før permisjonstid startet) hadde jeg visstnok ikke krav på foreldrepenger ifølge nav. Etter mye klaging og lov resesrch fra min side -IKKE NAV - fikk jeg omsider innvilget fødselspenger, 5mndr ETTER fødsel!!! Imellomtiden gikk alle sparepengene til både meg og samboer på å forsørge oss, og med krisepenger fra folketrygden, lønn fra mannen og god hjelp med babyklær og annet nødvendig utstyr fra gode venner og familie. Man skulle tro jeg fikk etterbetalt alt det nav skyldte meg, men det fikk jeg ikke.
Så, kort fortalt, ingen på NAV-kontoret hjalp meg, hverken med veiledning eller gjennomgang av saken. Alt dette måtte jeg gjøre selv ved hjelp av nøye gjennomgang av lovverket på eget initiativ, purringer i forskjellige sektorer høyere opp i nav og i staten. Resultatet er at alt de vi hadde brukt mange år på å kunne spare opp til oppussing av hus og sparing til barn gikk tapt. Vi lever mye dårligere enn vi hadde gjort i utgangspunktet pga inkompetente saksbehandlere, dårlig jobb fra nav sin side og at systemet deres ikke fungerer. Hadde det vært omvendt, at det var JEG som skyldte nav penger, hadde jeg blitt tvunget til å selge både hus og bil for å kunne betale de tilbake. Hvorfor fortjener ikke jeg det samme fra dem?? Det nytter ikke å saksøke de heller, for det er det samme som å saksøke staten.

Gjest

#34 Re: Re:

2015-11-20 22:07


Gjest

#35

2015-11-21 09:48

Nav mente at jeg var frisk til å kunne motta AAP, tiltross for at treforskjellige leger hadde skrevet i deres lege erklæring, Det tok meg over tre mnd før jeg fikk betaling av Nav og da måtte jeg involvere en advokat. ble det ikke bedre med å måtte kjempe mot Nav på noe jeg hadde krav på. 

veldig kort forklart..


Gjest

#36

2015-11-21 10:33

Det må til en stor forandring i systemet hvor nav er den instansen de skal være. Kursing i affære, få inn terapeuter i rollene sammen m saksbehandlere mm.

Gjest

#37

2015-11-22 05:55

Jeg er NAV-offer.
Maria Hals Eilertsen
Forfatteren bak dette oppropet

#38 Re:

2015-11-22 07:55

#35: -  

 Kort og godt :-) Takk for at du delte.

Maria Hals Eilertsen
Forfatteren bak dette oppropet

#39 Re:

2015-11-22 07:59

#33: -  

 Takk for at du delte din historie, vi må vise hvor mange vi er som blir utstatt for denne galskapen.

Maria Hals Eilertsen
Forfatteren bak dette oppropet

#40 Re:

2015-11-22 08:02

#28: -  

 Takk for at du deler og viser hvordan NAV's rutiner kan virke mot sin hensikt, vi må betale med vår helse og økonomi, og ingen bryr seg. Ikke bare er det umoralsk, det er en enorm sløsing med mennesklige ressurser.


Gjest

#41

2015-11-28 00:09

Har selv vært gjennom Nav kverna . Kan ikke si at det var udelt positivt. Med unntak av et par saksbehandlere, så opplevde jeg en masse inkompetanse, nye venting og at det var stort sett meg selv som måtte mase meg til møter. Kun et par møter i løpet av 5-6 år ble jeg selv innkalt til. Det var et psykisk slit som i alle fall ikke gjorde min sykdom noe bedre.


Gjest

#42

2015-11-28 22:08

Jeg har opplevd noe positivt med nav,men Storsett negativ på veldig mange områder. Gjør aldri feil dem tror dem, men dessverre så gjør dem det og innrømmer aldri at de gjør det. Hvem går det da selvsagt utover, jo vi som er nav klienter og når dem gjør masse feil så er det oss det går utover!! DESSVERRE!!!
Maria Hals Eilertsen
Forfatteren bak dette oppropet

#43 Re:

2015-12-05 14:14

#41: -  

 Takk for at du deler din historie, viktig å få frem hvor mange det er som sliter med NAV og hva de opplever.

Maria Hals Eilertsen
Forfatteren bak dette oppropet

#44 Re:

2015-12-05 14:15

#42: -  

  Takk for at skriver noen ord om dine opplevelser, viktig å få frem hvor mange det er som sliter med NAV og hva de opplever.


Gjest

#45

2015-12-05 15:37

Ansatte i Nav skal hjelpe folk som trenger det og behandle de med respekt. Finne løsninger som er riktig for hver og en. Nav nå, ødelegger folk og "stjeler" fra folk sine rettigheter.

Gjest

#46

2015-12-05 16:21

For at nav jobber i mot personer slik at de til slutt gir opp og ender opp sykere. Du mister håpet, og troen. Livet blir ødelagt og du sitter igjen med en tomhet. Sykere enn da du trodde du hadde nådd bunnen. Steget og skulle gå til nav er et stort og tungt skritt, når du er kommet inn i systemet går det bare nedover. Du ødelegges som menneske, du trengte kanskje bare litt hjelp men ender opp med og trenge mere hjelp. Til slutt kjenner du deg ikke igjen i deg selv, og du har mistet livet, hjemmet og mange rundt deg.

Gjest

#47

2015-12-05 17:39

Fordi jeg føler at NAV ikke gjør sitt arbeid riktig. Mange blir overkjørt, tråkket på og sett ned på. Man kan også forstå at mange ikke vet hva slags love NAV skal følge og hvilke rettigheter som er riktig. Men nå har jeg møtt nav som ikke kan regne, ikke følger loven eller menneskerettighetserklæringen, og jeg føler jeg må forklare meg og andre på en slik måte at NAV budre ha forståelse av hvem, hva og hvorfor. Slik det er pr i dag fungerer ikke i praksis, dessverre

Gjest

#48

2015-12-08 07:11

Det ble satt et feilkryss på et meldekort / som var vedtak fra juni 2013 i 2 år / dagpenger pga konkurs etter 64 år for firmaet Valdres Last A/S, 260514. Da fikk familiemedlemmet i vår familie ikke dagpenger på FEM MÅNEDER. Nå har vi mistet hus, to biler....ALT.Nav Sosial Ullensaker / Jessheim grep ikke inn i saken, og vi nådde ikke fram hos Nav Dagpenger Nordland, Fauske. Får ikke nytt lån pga betalingsanmerkelser Nav har påført oss. Vi har måttet betale inn 350 000 kr som er arv til mine fem barn til inkassoselskaper / innløsing av to biler mm. Livet er ødelagt og vi må flytte til Nederland snart, der alt er mye billigere. Noe lignende har skjedd for andre i Ullensaker har jeg hørt. Vi er alle blitt alvorlige syke. Saken skal opp i Trygderetten snart. Men det blir vel nesten ingen refusjon for alle pengene vi har mistet pga Nav Sosial Ullensaker. Håper vi dør snart, en i familien har allerede gjort selvmordforsøk.

Gjest

#49

2015-12-08 09:34

Fordi jeg har brukt hele dette året på "å lande en sak" etter ei "omskolering". Denne var i og for seg vellykket, men da det skjedde noe (helsemessig/familiemessig) i etterkant, klarte jeg ikke å komme ut i arbeide igjen. Har siden kjempet: for å få ei trygd, for å få riktig trygd and you name it....... i tillegg til div helsemessige utfordringer i heimen....Har nådd fram nå, men brukt ett år på det, og UTROLIG MYE korrespondanse :( :(

Gjest

#50 Re:

2015-12-08 09:56

#legg ned NAV .. Dette pengesluket som ødsler med enorme summer , på konsulenter mm . Og teller på 50 øringer , når det gjeld brukere ..