Gjennomgang av NAV's klientbehandling

Quoted post


Gjest

#33

2015-11-20 20:02

Signerte pga en opplevelse jeg hadde da jeg uheldigvis måtte inn i NAV-systemet for en periode. Jeg ble permittert fra jobben da den ble lagt ned midt i en av de viktigste periodene i livet mitt, jeg var gravid. Ingen ville ansette ei som var gravid, så jeg ble da nødt til å gå på permisjonspenger gjennom nav før arbeidsavklaringspenger for arbeidsledighetstrygd skulle tre inn. I prinsippet skulle dette være en enkel sak, men det gikk langt tid før jeg fikk se noe til pengene mine.. Dessuten startet jeg fødselspermisjon etter en stund, og da skulle foreldrepermisjons-pengene tre inn. Foreldrepengeordningen er bassert på lønn de siste 6månedene. Siden jeg ikke hadde fått arbeidsavklaringspengene før 4 måneder før permisjonen startet, (som var alt for forsinket og skulle vært på plass 7mndr før permisjonstid startet) hadde jeg visstnok ikke krav på foreldrepenger ifølge nav. Etter mye klaging og lov resesrch fra min side -IKKE NAV - fikk jeg omsider innvilget fødselspenger, 5mndr ETTER fødsel!!! Imellomtiden gikk alle sparepengene til både meg og samboer på å forsørge oss, og med krisepenger fra folketrygden, lønn fra mannen og god hjelp med babyklær og annet nødvendig utstyr fra gode venner og familie. Man skulle tro jeg fikk etterbetalt alt det nav skyldte meg, men det fikk jeg ikke.
Så, kort fortalt, ingen på NAV-kontoret hjalp meg, hverken med veiledning eller gjennomgang av saken. Alt dette måtte jeg gjøre selv ved hjelp av nøye gjennomgang av lovverket på eget initiativ, purringer i forskjellige sektorer høyere opp i nav og i staten. Resultatet er at alt de vi hadde brukt mange år på å kunne spare opp til oppussing av hus og sparing til barn gikk tapt. Vi lever mye dårligere enn vi hadde gjort i utgangspunktet pga inkompetente saksbehandlere, dårlig jobb fra nav sin side og at systemet deres ikke fungerer. Hadde det vært omvendt, at det var JEG som skyldte nav penger, hadde jeg blitt tvunget til å selge både hus og bil for å kunne betale de tilbake. Hvorfor fortjener ikke jeg det samme fra dem?? Det nytter ikke å saksøke de heller, for det er det samme som å saksøke staten.

Replies

Maria Hals Eilertsen
Forfatteren bak dette oppropet

#39 Re:

2015-11-22 07:59:09

#33: -  

 Takk for at du delte din historie, vi må vise hvor mange vi er som blir utstatt for denne galskapen.