Nei til nedlegging av kultur/idrettstilbudet ved Lillehammer VGS

Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)

2015-05-21 19:57



Gjest

#2

2015-05-21 20:01

Jeg har selv gått på fotballinja på Lillehammer VGS. Den ga meg muligheten til å ha en aktiv hverdag samtid som jeg fikk studiekompetanse. Hadde ikke jeg hatt denne muligheten er jeg sikker på at karakteren mine hadde vært dårligere, og motivasjonen for å møte opp og fullføre skolen mye lavere. Forballinja er et tilbud som absolutt ikke bør forsvinne!

Gjest

#3

2015-05-21 20:01

Dette er et meget godt tilbud som gir ungdommen et treningstilbud i skoletiden. Opplegget er meget bra og bør fortsette

Gjest

#4

2015-05-21 20:01

Helt meningsløst forslag !!

Gjest

#5

2015-05-21 20:29

Dette tilbudet er av ekstremt god kvalitet, og betyr mye for så mange. Jeg er selv elev ved fotballinjas basistilbud. Når skolemotivasjonen ikke er på topp, er tilbudet om en pause fra skolebenken, få gjøre det man elsker og interesserer seg for, med ufattelig talentfulle trenere, det eneste som holder meg gående! Studiespesialisering er en tung studieretning, hvorfor skal vi ikke få muligheten til å lette litt på hverdagen vår? 

Valget hadde ikke havnet på en idrettslinje om dette tilbudet ikke fantes. Det er ikke en utdanning vi deltagere ønsker, det handler om å bli mer bevisst, lære om og delta i en helsebringende og aktiv hverdag/livsstil. 

Vær så snill, ikke ta dette fra oss. 


Gjest

#6

2015-05-21 20:42

Forslaget om å nedlegge noe vellykket kan bare foregå når noen ikke klarer å lage like gode tilbud. Til dem vil jeg si: Skal ikke de som ønsker fagene på "vanlig vgs" få mulighet til å drive idrett/kultur? Smålighet både av fylkesopplæringen og lobbyistene.

Gjest

#7

2015-05-21 21:46

Gikk selv på kulturlinjen (dans) ved Lvgs som det første kullet fra 2007-10, og var strålende fornøyd med dette tilbudet! Jeg var ikke klar for eller villig til å flytte såpass langt hjemmefra som til Vinstra eller Gjøvik, og ville ha valgt vanlig studiespesialisering hvis kulturlinjen ikke fantes. Nå 5 år senere er jeg aktiv som danser i Oslo og arbeider som dansepedagog. Ikke kutt dette tilbudet!! Det var de klassene vi så frem til i en ellers tung skoledag.

Gjest

#8

2015-05-21 21:59

Jeg var selv i kulturlinja (musikk) i min tid på Lillehammer vgs som utveksling student og tror den hadde stor påvirkning til hvordan jeg oppfattet skolen og hvordan året mitt gikk. Ved kulturlinja fikk jeg sjansen til å møte mange folk som gikk ikke i klassa mi og skape en annen tilkolbling til min medelever utenfør klasserommet. Å være elev i kulturlinja betyr noe for meg, og tror det skaper en spesiel og mer komfortabel og åpent klasserommiljø. Vær så snill bevare kultur og idrett tilbudet ved Lillehammer vgs! Futur studenter fortjener dette mulighet og!


Gjest

#9

2015-05-21 22:36

Fordi jeg selv har hatt dans på Lillehammer VGS, og denne linjen ga meg et deilig pust i bakken i mellom alle de andre fagene mine. Uten dette tilbudet hadde jeg ikke kunne vært ferdig utdannet regnskapsfører i dag! Tilbudet er virkelig helt fantastisk og kan ikke bli nedlagt..

Gjest

#10

2015-05-22 05:05

Fordi jeg selv har gått kulturlinja ved Lillehammer VGS og det var et utrolig godt tilbud som gir glede i skolehverdagen. For meg hadde det ikke vært et alternativ å reise til Vinstra eller Gjøvik. Uten kulturtilbudet tror jeg det hadde vært mye vanskeligere å motivere meg for videregående-hverdagen.

Gjest

#11

2015-05-22 05:49

Jeg signerte dette oppropet for jeg kjenner flere som går disse linjene og som er storfornøye. Jeg går selv musikk, dans, drama ved Gjøvik Videregående skole, og vi har nesten alltid flere søkere enn vi har plass til. De jeg kjenner som går idrett og kulturlinjen ved Lillehammer vgs, hadde ikke tenkt å søke Vinstra eller Gjøvik uansett, så jeg forstår ikke poenget med å ta det bort. Det er et mye lavere nivå på Lillehammer, men elevene får en variert skolehverdag og holder kanskje bedre på motivasjonen enn de som går vanlig SSP!

Gjest

#12

2015-05-22 06:26

Fordi barn og ungdom trenger tilbud som ikke styres av foreldres lommebok. Viktig å gi ungdom kultur og trygghet

Gjest

#13

2015-05-22 07:13

Fordi jeg mener at elevene i Lillehammer skal få et så bredt tilbud til utdanning som mulig. Og fordi jeg mener at å ta bort kunst, musikk, og også håndverksfag fra de "vanlige" linjene skaper mindre mangfolk, mindre kreativitet, og flere elever som ikke vil fullføre videregående utdanning.

Gjest

#14

2015-05-22 07:25

Har en datter som er kjempefornøyd med dette opplegget

Gjest

#15

2015-05-22 10:56

Har selv to ungdommer som benytter seg av disse tilbudene i dag. Jeg er som mor overbevist om at å ha disse fagene på skolen gjør dem til mer motiverte elever i ellers tunge realfag. Her må vi som foreldre kjenne vår besøkelsestid og engasjere oss i saken om å få holde disse tilbudene ved Lillehammer vgs. 


Gjest

#16

2015-05-22 13:10

Jeg signerte fordi det er et veldig viktig tilbud som eventuelt vil forsvinne om politikerne får som de vil. De er tydeligvis ikke klar over hvor mange barn og unge som spiller fotball her i byen.

Gjest

#17

2015-05-22 16:06

 Jeg har en datter som blir rammet. Vi trenger en motvekt til all fokus på teoretisk kunnskap. 


Gjest

#18

2015-05-22 18:23

Jeg har gått linjen selv (2008-10), og var meget fornøyd med opplegget. Vurderte vinstra, men ville gå studiespesialiserende. Derfor var dans som ekstrafag på lhmr vgs perfekt for meg

Gjest

#19

2015-05-22 19:11

Jeg gikk ut fra Lillehammer vgs i 2010, som del av første kull med muligheten for å velge kultur som fag. Ønsker å bekrefte på det sterkeste at de fem timene med kreativt arbeid sørget, for min del, for høyere konsentrasjon under ordinær undervisning, motivasjon i en eller forelesningstett uke og jeg tror en mer kreativ innfallsvinkel på problemene man blir utfordret med i andre fag.
Det skapes et samhold i en klasse, på tvers av interesser, gjennom felles forestillinger som skal settes opp og en respekt for hverandres ferdigheter man sjelden får sett mm det er fotball i skolegården.
Jeg tror ikke løsningen er å fjerne kulturtilbudet, men heller strebe mot å tilby/pålegge alle undervisning innen kultur/kreative fag. For på vgs er man i den perioden av livet hvor man prøver å finne sin retning i livet og flest unge sliter både sosialt og med motivasjon for skolearbeid. Man trenger ofte hjelp til å skjønne at verden strekker seg forbi neste matteprøve, og det finnes andre valg enn ingeniør, medisin og lektor som videre studier. Kulturtilbudet gir en annerledes, intellektuell utfordring og et pusterom som åpner for refleksjon over hva du egentlig har lyst til å holde på med, hva er det egentlig som interesserer deg aller mest.

Gjest

#20

2015-05-22 19:58

Har en datter som går der og er kjempefornøyd med opplegget. Mener andre også må få samme tilbud.

Gjest

#21

2015-06-02 09:56

Elever trenger mulighet til å bruke seg på flere måter i skolen. Og det vil stimulere til bedre læring og mer induviduell tilpassning av læretilbudet.

Gjest

#22

2015-06-28 22:38

Jeg er for mangfold i skolen, men også for at det ryddes klarere mellom offentlig og privat virksomhet. Gjøres dette, tror jeg på et godt samarbeid med idrett og kultur i elevenes programfagstimer. Viser til fylkesmannens innlegg i GD sist uke. Vi må tåle å se oss selv og forstå at tilbudet bryter med gratisprinsippet. Vi kan likevel ha rom for et godt idretts- og kulturtilbud!


Gjest

#23

2015-08-25 19:22

Viktig og godt tilbud

Gjest

#24

2015-08-25 20:22

Det er helt uhørt å legge ned et slikt idrettstilbud til ungdom, som ønsker dette i en idretts- og kulturby som lillehammer. Andre steder oppretter slike tilbud, senest på Hamar.

Gjest

#25

2015-08-25 20:28

Jeg mener at tilbudet ved Lhmr vdg med kultur og idrettsfag er ett viktig supplement for ungdommene. Å ha en glede av å utøve hobbyen/sporten samtidig som man tar studiespesialisering mener jeg er prestasjonsfremmende på flere plan.