Endring i reisevilkårene for norske palestinere

Palestinere, inkludert norske palestinere, må reise gjennom Egypt og Jordan for å besøke familie og venner, da israelske myndigheter ikke tillater oss å reise inn i deres flyplasser. Dette viser forskjellsbehandlingen mellom etnisk norske og norske palestinere, vi ønsker en endring.

Derfor ønsker vi å bringe til deres oppmerksomhet en viktig sak som gjelder reisevilkårene for norske palestinere som ønsker å besøke sine nære og kjære.

Nylig har det vært en positiv utvikling i reisevilkårene for amerikanske palestinere til Israel og Palestinske områder. Tel Avivs flyplasser har åpnet for reiser til Israel for amerikanske palestinere, og vi som norske palestinere er glade for denne positive utviklingen som gjør det litt enklere for disse palestinerne å besøke venner og familie.   Imidlertid har reisevilkårene for norske palestinere ikke vært like heldige.

Reisen til Palestina fra Norge kan ta flere dager og møter ofte på hindringer og forsinkelser. Reisen er spesielt ekstra lang når vi reıser gjennom Egypt, da det er en mulighet for at vi må sove i bilene i opptil 2-3 dager hvis ikke mer. Reisene kan også være farlige og usikre. Når vi må reise gjennom Egypt og Jordan som de eneste mulighetene, blir vi utsatt for urettferdighet og dårlig behandling. Dette kan skyldes korrupsjon og mangel på respekt for palestinere, og det gjør reisen enda mer kostbar og belastende.

Som norske borgere og palestinere finner vi dette uakseptabelt og håper at norske myndigheter kan legge til rette for lignende reisevilkår som amerikanske palestinere til Israel og Palestinske områder. Vi tror at å tillate norske palestinere å reise gjennom Tel Avivs flyplasser vil bety en betydelig forbedring i reisevilkårene våre.

Vi ber derfor norske myndigheter om å gjøre sitt beste for å legge til rette for at norske palestinere får like reisevilkår og tar opp denne saken med de israelske myndighetene. Vi setter stor pris på deres innsats og håper på en positiv respons.

Takk for at dere tar dere tid til å vurdere vår anmodning.

الموضوع / التوقيع على طلب لوزارة الخارجية للمطالبة بالسماح للفلسطيننين المجنسين بالدخول واستخدام مطار بن غوريون إسوة بالفلسطينيين الأمريكييين في زياراتهم لفلسطين. نود التنويه إلى مسألة هامة بشأن شروط السفر للفلسطينيين النرويجيين الذين يرغبون في زيارة أحبائهم وأقاربهم. لقد كان هناك تطور إيجابي في شروط السفر للفلسطينيين الأمريكيين عبرإسرائيل إلى الأراضي الفلسطينية مؤخراً. فقد فتحت مطارات تل أبيب أبوابها للسفر عبر مطارات إسرائيل للفلسطينيين الأمريكيين، ونحن كفلسطينيين نرويجيين سعداء بهذا التطور الإيجابي الذي يجعل الأمر أسهل قليلاً بالنسبة لهؤلاء الفلسطينيين في زيارة الأصدقاء والعائلة. ومع ذلك، لم تكن شروط السفر للفلسطينيين النرويجيين محظوظة بنفس القدر. فقد  يستغرق السفر إلى فلسطين من النرويج عدة أيام ويواجه غالباً عقبات وتأخيرات قد تصل للبيات في السيارة لعدة ايام في صحراء سيناء. يمكن أن يكون السفر أيضاً خطراً وغير آمن. عندما يجب علينا السفر خاصة عبر مصر من والى غزة. فيتعرض المسافرين الفلسطينيين للظلم والمعاملة السيئة. وقد يرجع ذلك إلى الفساد وعدم احترام الفلسطينيين، مما يجعل السفر أكثر تكلفة وإرهاقاً . والأردن  ليس أفضل بكثير فهذه هي الخيارات الوحيدة الموجودة، كمواطنين نرويجيين وفلسطينيين، نجد هذا غير مقبول ونأمل أن تتمكن السلطات النرويجية من توفير شروط سفر مماثلة للفلسطينيين الأمريكيين عبر إسرائيل إلى الأراضي الفلسطينية. نحن نعتقد أن السماح للفلسطينيين النرويجيين بالسفر عبر مطارات نعتقد أن السماح للفلسطينيين النرويجيين بالسفر عبر مطارات اسرائيل سيعني تحسنًا كبيرًا في ظروف سفرنا. لذلك نطلب من السلطات النرويجية بذل قصارى جهدها لتسهيل حصول الفلسطينيين النرويجيين على شروط سفر متساوية ولإثارة هذا الأمر مع السلطات الإسرائيلية. مقدرين جهود كل من يساهم في حل هذه القضية

Ved å signere gir jeg Majed burdeini fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.