Nei til ROP-boliger på Tråholt (med tilknytning til Bjørkedalen, Døvik, Nystrand, Olavsberget og Telemarksporten).

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Oppdatering, ROP-boliger, Tråholt/Slevolden.

2023-10-19 19:26:51

Hei, alle sammen.

Her kommer en oppdatering om ikke ubetydelige arkeologiske funn i det regulerte området hvor Porsgrunn kommune ønsker å etablere ROP-boliger. Fylkeskommunen er pålagt å foreta arkeologiske undersøkelser før utbygging, og det er gjort relativt tunge funn i det aktuelle området. Dette har i første omgang satt utbygging "on hold". Her kan dere lese mer om de funnene som er gjort: https://www.kulturminnesok.no/

Når det gjelder fylkeskommunens plikter om arkeologiske undersøkelser, så har Rogaland fylkeskommune skrevet følgende på på sin hjemmeside (Arkeologiske undersøkelser før utbygging):

[...] En av fylkeskommunes oppgaver er å undersøke om det finnes automatisk fredete kulturminner i områder der det planlegges utbygging, omregulering eller andre tiltak. Kulturminner eldre enn fra år 1537 er automatisk fredet av Kulturminneloven. Det gjelder alle kulturminner, også kulturminner som ennå ikke er oppdaget eller registrerte i den nasjonale kulturminnedatabasen. [...]

Det er meget interessant å lese om funnene som omfatter steingjerder, veianlegg og havner(!) fra jernalder/steinalder. Det ser også ut som at jordbruksaktivitet og annen inngripen i nyere tid ikke har gjort særlig skade på konstruksjoner og veier, ettersom disse ligger lenger ganske dypt i jorden.

Jeg synes det er spesielt interessant at arkeologene også trekker fram den gamle stien mot Bjørkedalen, som ser ut til å være relativt uforandret (sikkert deler av den) opp gjennom tusener av år. Storskala-veiutbygging i området nå i stor grad rasert alle de gamle fartsårene mellom Mohieim, Tråholt, Bjørkedalen, Langangen og Bergsbygda. Vi kan vel gå ut ifra at et ROP-boligkompleks i flukt med stien vil sette en stopper også for almenn ferdsel - også her.

Takk for all støtte og engasjement - vi håper på flere underskrifter!

-Dag Traaholt

Dag Traaholt

Innkalling: Informasjonsmøte om ROP-boliger på Tråholt i regi Asplan Viak og Porsgrunn kommune.

2023-03-23 10:43:00

Hei, alle sammen.
Under følger tidspunkt og møteparter som stiller til informasjonsmøte i regi Viak Asplan. Jeg håper Eidanger stiller manns- og kvinnesterke!

Aller først - hjertelig takk til alle dere som støtter beboerne i grenda sin kamp mot kommunens ønske om å etablere ROP-boliger i den fredelige grenda vår, i ryggen på en brannutsatt og verneverdig edellauvskog, og uten infrastruktur og tbynære tilbud for de tiltenkte klientene. Det er all grunn til å stille spørsmål ved om kommunen i det hele tatt er interessert i å møte brukernes behov, eller om de bare vil stue unna en brukergruppe som stiller store krav til både omgivelser, boligstandard og tilbud - ved å legge boligene ut på bygda, hvor de regner med at de fastboende samlet sett ikke klarer å rope høyt nok.

Underskriftskampanjer handler ikke bare om å sope inn flest mulig underskrifter. Ved å samle 300 underskrifter plikter Porsgrunn kommune seg formelt til å vurdere våre innsigelser. Det er de ellers svært lite villige til å gjøre, og vi ønsker å bli hørt - ikke overkjørt. Derfor er det umåtelig viktig å samle underskrifter. Per dags dato mangler vi om lag 150 stemmer. Stå på folkens!

Jeg vil til slutt presisere at uttalelser som gjøres av andre på vegne av vårt opprop ikke må anses som grenda sin samlede stemme. Hardtslående personkarakteristiske uttalelser av enkeltpersoner står for vedkommendes egen regning.

Vh. Dag Traaholt

(Under følger invitasjon "sakset" fra Asplan Viak - mottatt per e-post og i brevform.)

Invitasjon til informasjonsmøte om planarbeidet på Tråholt

Det vises til varsel om oppstart av planarbeid på Tråholt med frist for uttale 15.01.2023. Det er har kommet inn flere merknader fra naboer og berørte i Tråholtområdet. En ønsker derfor å innkalle til et informasjonsmøte om saken slik at alle får en orientering om hva planen innebærer.

Det innkalles herved til informasjonsmøte på Allrommet på Tveten ungdomsskole den 28.mars kl 17.00-19.00.

På møtet vil det stille representanter fra Bygg- og eiendomsdrift, Planenheten og Psykiske helsetjenester og rusomsorg i Porsgrunn kommune og representant fra plankonsulent Asplan Viak AS.

Asplan Viak AS

Dag Traaholt

Del denne underskriftskampanjen

Hjelp dette oppropet å innhente flere signaturer.

Hvordan markedsføre et opprop?

• Del oppropet på Facebook-veggen din og i grupper som har med emnet i oppropet ditt å gjøre.
  • Kontakt vennene dine
    1. Skriv en melding der du forteller om hvorfor du har signert dette oppropet. Det er mer sannsynlig at folk signerer hvis de forstår hvor viktig temaet er.
    2. Kopier og lim inn nettadressen til oppropet i meldingen din.
    3. Send beskjeden ved hjelp av e-post, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram og LinkedIn.