Nei til tvungen lønnsnemnd i lærerstreiken

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Streikevåpenet i går, i dag og i morgen - innledning ved Harald Berntsen

2022-10-10 07:53:10
Streiken er det viktigste verktøyet arbeiderbevegelsen har. Men de siste månedene viser at streikeretten er sterkt begrensa for store grupper arbeidere. Hvordan har vi havna her og hva kan vi gjøre med det?

Innledninga foregår via Zoom. Det legges ut lenke i god tid.

Innledninga holdes av historiker Harald Berntsen. Berntsen har lang fartstid i arbeiderbevegelsen, og har bl.a. skrevet "Tilbake til start? En pamflett om norsk arbeiderbevegelse 1907-2007". Hans siste bok "Marcus Thrane - en foranskutt sosialdemokrat" kom ut i fjor.

Innledninga er en del av en serie innledninger arrangert av Revolusjonært nettverk i Rødt. Nettverket er et grasrotinitiativ.

Lars Morten Johnsen, tidligere leder av Norsk Transportarbeiderforbund

Regjeringen valgte å sette streikeretten til side

2022-09-27 18:21:44

Dessverre valgte regjeringen i kveld å varsle tvungen lønnsnemnd og sette streikeretten til lærerne til side. Dette er svært alvorlig. Dagens system har gjort det mulig for KS å spekulere i tvungen lønnsnemnd og ikke forsøke å finne løsning på konflikten. Dette har ført til at streiken er blitt forlenget og at elevene har mistet mer undervisning enn nødvendig. Manglende løsning og derved lengden av konflikten må derfor KS ta ansvaret for. Tvungen lønnsnemnd er ikke en løsning, bare en eskalering av og utsettelse av konflikten.

Det vil være nødvendig å diskutere hele ordningen med å bruke tvungen lønnsnemnd.
Fra KS-hold ble det bl.a. argumentert med at belastningen av streiken er ujevnt fordelt. De brukte dette som begrunnelse for at det er nødvendig å bruke tvungen lønnsnemd. Da kunne alternativet vært at det ble lovlig med partielle og/eller vekselvise/periodevise streiker slik det praktiseres i en del andre land. Skolestreiken kunne da gå på omgang og bli fordelt mellom regioner, skoler og elever, dvs. at en under streikens gang ble lovlig å iverksette og avslutte streikeuttak. I andre konflikter kunne arbeidskampen avsluttes på de steder der det ble fare for liv og helse. Dette bør diskuteres for å sikre en reell streikerett i Norge, både blant lærere og blant andre grupper i samfunnet.

Jeg vil derfor jobbe for å få til en konferanse om temaet: Streikeretten og bruken av tvungen lønnsnemnd i Norge.

Jeg vil nok en gang takke for alle vel 1500 som har skrevet under oppropet så langt, og jeg vil oppfordre dere til å fortsette å samle underskrifter, invitere venner og bruke sosiale medier, for å protestere mot bruken av tvungen lønnsnemnd i denne konflikten og generelt mot den utstakte bruken av lønnsnemnd i norsk arbeidsliv. Jeg vil også bruke denne siden for å varsle om en evt. konferanse.

Lars Johnsen

Lars Morten Johnsen, tidligere leder av Norsk Transportarbeiderforbund

Takk for underskrift og sørg for flere undertegnere

2022-09-27 07:51:53

Takk til alle dere 1400 som har underskrevet på oppropet mot lønnsnemnd i lærerstreiken. Det er viktig at dette blir en stor og synlig kampanje som gir et klart signal til regjeringen og som samtidig legger et press på KS. KS skal ikke "sitte stille" og stole på en løsning gjennom lønnsnemnd! KS har ansvaret for å komme på banen med tilbud som kan løse konflikten og sørge for at lærerflukten fra skolen stopper og at læreryrkets status bedres.

Derfor, igjen takk for underskriften og jeg ber dere også om å spre oppropet i vennekretsen og på sosiale medier.

Lars Johnsen

Del denne underskriftskampanjen

Hjelp dette oppropet å innhente flere signaturer.

Hvordan markedsføre et opprop?

• Del oppropet på Facebook-veggen din og i grupper som har med emnet i oppropet ditt å gjøre.
  • Kontakt vennene dine
    1. Skriv en melding der du forteller om hvorfor du har signert dette oppropet. Det er mer sannsynlig at folk signerer hvis de forstår hvor viktig temaet er.
    2. Kopier og lim inn nettadressen til oppropet i meldingen din.
    3. Send beskjeden ved hjelp av e-post, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram og LinkedIn.