VI KREVER AT NORSK PRESSE UTVISER KRIGSJOURNALISTISK INTEGRITET

Foto: Motaz Azaiza

Oppdatert opprop
Midnatt, 25.mars 2024:

I skrivende stund er det gått seks måneder siden vi startet dette oppropet. Den gangen var hevnangrepene mot Gaza knapt tre uker gamle, og vi var rystet over alt vi hørte og leste om dem – i helt andre kanaler enn de som representerer massemediene.

Debattene som startet i november i fjor vedrørende pressens mangelfulle og unyanserte dekning av det som utpilte seg på Gaza og i politikken, var viktige. Men lista over de kritikkverdige forholdene er nå mye lengre.

Et halvt år etter, inkludert to måneder vel vitende om at den internasjonale menneskerettighetsdomstolen (ICJ) mener Israel angivelig begår folkemord av palestinere, hadde vi aldri sett for oss dagens realitet: At informasjonsspredningen om det umenneskelige og groteskt urettferdige som fortsetter å utspille seg, i hovedsak skjer i sosiale medier og ikke i massemediene.

Uansett utfall av den frentidige rettssaken i Haag, har det nå i seks måneder pågått et helt åpenbart tilfelle av strategisk etnisk rensing iscenesatt av to av Norges allierte stater. Vi mener dagligpressen har sviktet grasalt med sin mangelfulle dekning av dette. Og at mediene på grunn av sin passivitet, i verste fall, er medskyldige i et folkemord.

Som vi skrev 26.oktober 2023 (se teksten i sin helhet under), er den mangelfulle rapporteringen et grovt brudd på pressens etiske regler (se punkt 1.1, 1.3, 1.4, 2.3, 3.4, 4.3, 4.4, 4.13 i Vær Varsom-plakaten).

Mona S. Merrachi & Jeanett A. Søderstrøm

Opprinnelig opprop:

Midnatt 26.oktober 2023

I skrivende stund går sykehusene i Gaza tomme for drivstoff til sine aggregater. Det er nå over 17 000 skadde, de fleste av dem er kvinner og barn. Pasienter opereres uten bedøvelse. Kirurger opererer i mørket. Amputasjoner skjer på løpende bånd for å hindre at infeksjoner sprer seg. Lidelsene er i ferd med å nå en smertegrense der det blir umulig å gi livsviktig helsehjelp. Samtidig fortsetter Israels bombetokt.

Akkurat nå i sosiale medier, deler desperate journalister og sivile i Gaza utallige videoklipp fra sykehus. Vi er vitne til et helsevesen i total kollaps med hardt skadde som hyler i smerte uten tilgang på medisin eller drikkevann. Akkurat nå florerer det med bilder og videoer av drepte barn og krigsofre som hyler etter hjelp fra verden på utsiden.

Men er det virkelig gjennom sosiale medier vi skal forstå hvor kritisk denne situasjonen er?

Vi mener at norsk presse er pliktig til å sette denne barbariske realiteten høyere opp på dagsorden. I 2014 skrev daværende nyhetsredaktør i NRK, Per Arne Kalbakk (i dag etikkredaktør i NRK), at det å utvise krigsjournalistisk integritet innebærer å dokumentere krigens konsekvenser for det som alltid er den svakeste parten i en konflikt: sivilbefolkningen. I 2022 skrev mangeårig utenrikskorrespondent i NRK, Tomm Kristiansen, at når redaksjoner velger å ikke publisere de sterkeste bildene eller historiene fra en krig, slipper også styresmakter å svare for uhyrlighetene de står for.

Vi mener dagens mangelfulle rapportering, i alle norske store medier, er et grovt brudd på pressens etiske regler (se punkt 1.1, 1.3, 1.4, 2.3, 3.4, 4.3, 4.4, 4.13 i Vær Varsom-plakaten). Hvis mediene unnlater å rapportere blir de – i verste fall på grunn av sin passivitet – medskyldige i et folkemord.

Mens vi venter på at Norge fordømmer den israelske okkupasjonen og de pågående krigsforbrytelsene mot det palestinske folket, kan vi ikke lenger vente på at norske medier skal gjøre jobben sin. Vi krever at pressen faktisk dekker krigsforbrytelsene og den humanitære katastrofen vi er vitne til i Gaza nå!

NB! Kilder vedlagt under kunngjøringer

Jeanett Andrea Søderstrøm og Mona Merrachi    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere gir jeg Jeanett Andrea Søderstrøm og Mona Merrachi fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.