Vann til Flaskebekktjernet

Vi, innbyggere på Nesodden, vil ha tjernet tilbake som den perlen det var. Vi har med bekymring sett hvordan vannet gradvis har forsvunnet slik at Flaskebekktjernet nå fremstår som en gjørmepøl. Situasjonen vi har sett i sommer må ikke gjenta seg!

Tjernet er rekreasjonsområde for alle Nesoddens innbyggere og har viktige naturverdier på grunn av et rikt fugleliv, som det fremgår i kartleggingsrapport fra Ornitologisk forening Nesodden.

Vi krever at de ansvarlige tar aksjon, slik at vannstanden kommer tilbake til det normale. Vi krever videre at tiltak blir igangsatt straks, slik at man utnytter høstens nedbør. Selv om det kom svært mye regn torsdag 9. oktober og påfølgende helg, renner det fortsatt mer vann ut enn det kommer inn, og tilstanden per i dag vil ikke vare. Lekkasjen må tettes.

Vi ber om at kommunen snarest inviterer Nesoddens innbyggere til et informasjonsmøte lagt til kveldstid der det informeres om hva man har funnet ut og hva som blir gjort.

Anne Kari Berg Korsmo, Jutta Bachmann    Kontakt personen bak underskriftskampanjen