Underskriftskampanje mot fysisk skoleeksamen på UiS

Vi ønsker at Universitetet i Stavanger skal sette studenters og ansattes sikkerhet som førsteprioritet. Smittetallene er økende over hele landet og vi ønsker at alle eksamener fra dagens ordning som skoleeksamen skal bli omgjort til hjemmeeksamen. Dette for å forhindre samt bremse ytterligere smittespredning.

Det er svært urovekkende at en undersøkelse blant deler av NTNU-studentene viser at halvparten av studentene er villige til å stille på eksamen, selv om de har symptomer på koronasmitte. Det er tvilsomt at tallet er noe annerledes for studenter ved UiS. At studenter med symptomer er villig til å dukke opp i eksamen er skremmende og dette viser desperasjonen til studenter. Samtidig er eksamensperioden i juletiden, dette fører til at om studenter skal ha blitt smittet ved skolen er det stor risiko for at disse tar med seg smitten hjem til sine familiemedlemmer hvor dette kan få fatale konsekvenser.

NTNU besluttet 03.11.20 å endre alle skoleeksamener til hjemmeeksamen. Rektor ved NTNU, Anne Borg begrunner dette med at «ansattes og studenters helse og sikkerhet har alltid førsteprioritet. Samtidig har studentene krav på å få gjennomført utdannelsen sin». Vi mener at det ikke bør være annerledes for studenter ved UiS og at skolen må ta vare på sine studenter og ansatte på lik linje som NTNU.

Koronastatistikken fra VG viser tydelig at smittetrenden i Trondheim er betydelig lavere enn i Stavanger.

Vi ønsker at alle skoleeksamener skal bli omgjort til hjemmeksamener som følge av den eksisterende situasjonen rundt smitte av korona.

Ved å signere gir jeg Mariam Sediqi fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.

Vi viser ikke telefonnummeret ditt offentlig på nettet.