Stopp bruken av pigger på lyktestolper og andre steder for å holde måker borte

Dette er en oppfordring til politikere og komunestyret i Trondheim kommune. Vi ber om at piggene på lyktestolpene som står på torvet blir fjernet. Her flyr måkene fra lykt til lykt uten å kunne lande, og generalsekretær Kjetil Aadne Solbakken i NOF frykter dessuten at fugler kan bli skadet og i verste fall bli drept.

Vesentlig i sammenhengen er at dette også stresser fuglene helt unødvendig. Fiskemåkene er bare i Trondheim en kort tid før de igjen flyr til sydligere strøk.

Vi har snart tatt fra måkene alle deres naturlige hekkeområder, vi tar maten fra dem, og i tillegg forsøker vi å fjerne dem når de er sultne og på desperat jakt etter mat.

Stadig flere måkearter havner da også i våre dager på rødlista over truede arter, i et tempo som burde være egnet til å alarmere de fleste (også Trondheim kommunestyre). Fiskemåken - hvis tilstedeværelse mange av oss til nå nærmest har tatt for gitt - klassifiseres i dag ikke lengre som livskraftig, men er oppført som NT - nær truet - på nevnte rødliste.

Det bør kunne forventes av folkevalgte politikere at de både orienterer seg om og forholder seg til slike fakta, i ethvert tiltak som direkte berører faunaen, med dertil selvfølgelig nullaksept for å agere mot en rødlistet art slik Trondheim kommune her altså velger å gjøre

Håper du signerer på oppropet og på den måten sier klart ifra hva du mener.

CE891EA6-22BB-4E59-8986-123F05C0E6C2.jpeg

CF528DD4-1568-4BCC-A697-F50714BAB7AD.jpegIllustrasjonsbilder

Hild Nygaard Berglie, Dyrenes Stemme Norge.    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere gir jeg Hild Nygaard Berglie, Dyrenes Stemme Norge. fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.