Stopp bruken av pigger på lyktestolper og andre steder for å holde måker borte

Dette er en oppfordring til politikere og komunestyret i Trondheim kommune. Vi ber om at piggene på lyktestolpene som står på torvet blir fjernet. Her flyr måkene fra lykt til lykt uten å kunne lande, og generalsekretær Kjetil Aadne Solbakken i NOF frykter dessuten at fugler kan bli skadet og i verste fall bli drept.

Vesentlig i sammenhengen er at dette også stresser fuglene helt unødvendig. Fiskemåkene er bare i Trondheim en kort tid før de igjen flyr til sydligere strøk.

Vi har snart tatt fra måkene alle deres naturlige hekkeområder, vi tar maten fra dem, og i tillegg forsøker vi å fjerne dem når de er sultne og på desperat jakt etter mat.

Stadig flere måkearter havner da også i våre dager på rødlista over truede arter, i et tempo som burde være egnet til å alarmere de fleste (også Trondheim kommunestyre). Fiskemåken - hvis tilstedeværelse mange av oss til nå nærmest har tatt for gitt - klassifiseres i dag ikke lengre som livskraftig, men er oppført som NT - nær truet - på nevnte rødliste.

Det bør kunne forventes av folkevalgte politikere at de både orienterer seg om og forholder seg til slike fakta, i ethvert tiltak som direkte berører faunaen, med dertil selvfølgelig nullaksept for å agere mot en rødlistet art slik Trondheim kommune her altså velger å gjøre

Håper du signerer på oppropet og på den måten sier klart ifra hva du mener.

CE891EA6-22BB-4E59-8986-123F05C0E6C2.jpeg

CF528DD4-1568-4BCC-A697-F50714BAB7AD.jpegIllustrasjonsbilder

Hild Nygaard Berglie, Dyrenes Stemme Norge.    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere godkjenner jeg at Hild Nygaard Berglie, Dyrenes Stemme Norge. kan overlevere signaturen min til dem som har innflytelse på denne saken.

Merk at du ikke kan bekrefte signaturen din ved å svare på denne meldingen.