Samkom Skole må ikke legges ned!

Nå står vi ovenfor faren igjen i 2020! Rådmannen i Vennesla skal snart legge frem sitt budsjett og faren for nedleggelse av Samkom skole kan forekomme! Vi vil nå vise at vi ikke synes dette er en god plan! Hvorfor? Les videre.

Ref Vennesla tidende tidligere.
Rådmannen vil spare penger og foreslår i løpet av de neste årene å legge ned både Hunsfoss og Samkom skole. Det var med andre ord et dramatisk budskap rådmannen formidlet under kommunestyret torsdag kveld. Reaksjonene lot heller ikke vente på seg dagen derpå.

Det skal spares penger! Hva er den beste måten å gjøre dette på, og skal vi bare tenke penger?

Bygdeskolene er viktige for folk! Det er et bindeledd i bygda både for unge og gamle.

For det første er skolen (bygget) i seg selv nylig oppusset, den har godt ventilasjonsanlegg og er relativt moderne og fin! Den har også kapasitet til å ta imot flere elever noe som er en av de viktigste argumentasjonene! Her kan flere elever komme opp om skyver grensene litt lengre. Per nå er det flere som kan velge om de vil bruke Vennesla skole eller Samkom skole.

Skolen brukes også veldig mye utover det å bare være en skole, den har en flerbrukshall som brukes flittig, til ballspill, bursdager og annet man måtte ønske. Den er et samlepunkt for bygda og nærmiljøet! Det er også uteplass og lekeplass som benyttes også utenom skoletid!

Et annet viktig punkt er at man just har valgt å bygge sykkel og gangsti hele veien opp fra Grovane noe som virkelig burde styrke bevarelsen av skolen!

Det er allerede sprengt kapasitet på Vennesla skole, og denne må bygges ut for å ta imot elever fra Samkom, dette vil bli dyrt! Budsjettsprekker kommer også til å forekomme som vi vet med alt som skal bygges. Trafikken inn på skoleområdet vil også øke noe man allerede prøver å få ned!

Bygdeskolene er viktige! Mange ønsker å ha barna på mindre skoler! Og når skolen er såpass bra rustet og i tillegg har kapasitet til å ta imot flere og er så viktig for lokalsamfunnet! Da burde man virkelig prioritere å kunne la den bestå.

Det er også planlagt et nytt byggefelt ved Steinsfossen med mange nye husstander. Uten skolen vil dette området bli mindre attraktivt og kanskje ikke komme engang.

En annen ting som er verdt å nevne at på Samkom skole er det god plass og de fleste klassene er små. Noe som absolutt er en fordel med tanke på smittevern! Alt lå omtrent tilrettelagt allerede.

At Samkom skole nok en gang kan komme under sparekniven synes vi er helt forferdelig! Nå som vi også endelig etter 30-40 år (ref. diverse lokale innbyggere) har fått en trygg og god gang- og sykkelsti som vil avlaste mye av taxikjøringa samt koble sammen Samkom og sentrum av Vennesla, så skal vi liksom bare legge ned skolen?

NEI! Her håper vi Rådmannen kan komme med noen andre idéer og spare penger et annet sted!

Ønsker du at skolen burde bestå signér! La distriktene leve!

last_ned2.jpeg

Ved å signere gir jeg Dan André Syrtveit fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.