REDD OSS! Nei til fødekutt

Til administrativ direktør

i helse Møre og Romsdal

Espen Remme

Invitasjon til å gjennomføre en transportfødsel.

Vet helseforetaket i Møre og Romsdal hva de gjør når de i styremøte 27. mars bestemmer at fødetilbudet på Nordmøre skal vekk? Vet de hva det innebærer å føde et barn? Vet de hva det vil si å ha fødselsangst? Vet de hva fødselsfaser og fødestillinger er? Vet de hva det vil si å føde under transport?Vi kan forsikre at veer kjennes. Det gjør vondt.

Vi er kvinner på Ytre Nordmøre og vi vet og vi er redde.

Som representant for foretaket inviterer vi direktøren for helseforetaket til Smøla. Han skal få sjansen til å gjøre egne erfaringer. Vi stiller med fødesimulator, ambulansebil og båttransport. Vi stiller også med dårlige veier og manglende jordmor i følget. Vi garanterer ikke for været, men vi skal stille med kompetent helsepersonell og en god sjåfør.Båttransporten skal være forsvarlig.

Normal nedkomst i et svangerskap skjer vanligvis innen en tidshorisont på 5 uker. Når vi inviterer direktøren til å føde, skal vi la ham bestemme termin selv. Sett en dato, kom til Smøla og vi stiller opp.

Smøla, 26.03.2019.

Svar sendes til:

Laila Skaret (laila.skaret@smola.kommune.no 97986532)

Stine B Hopmark (stinehopmark@icloud.com 97676028)

Hilsen