Omgjør lån til stipend og støtt studentene dette koronaåret.

AB0D8157-DCFF-4CF0-9053-987B10EC5C25.pngVåre unge lovende studenter er muligens den gruppen mennesker som har lidd mest under koronatiden. De er i den viktigste fasen i livet, der det skal knyttes nye sosiale bånd og nettverk og mye nytt skal læres. En ny rapport med 70 000 svar viser at halvparten av studentene sier at de har vært mer ensomme og nesten fire av fem har savnet det sosiale studiemiljøet.

• To av tre opplevde det som vanskeligere å strukturere studiehverdagen.
  • Studentene har brukt omtrent like mye tid samlet på studier i år som i tidligere år, men mindre tid på organiserte læringsaktiviteter og mer på egenstudier.
  • Flere har opplevd økonomiske problemer som følge av permittering eller mindre deltidsjobbing.
  • 70 prosent av studentene oppgir at de ikke hadde noe nettbasert undervisning før nedstengningen. Blant disse, mener sju av ti at de har fått et dårligere faglig utbytte av undervisningen etter innføringen av smitteverntiltak, og omtrent like stor andel synes undervisning på nett var mindre motiverende.
  • Rundt halvparten av studentene sier at de har vært mer ensomme og nesten fire av fem har savnet det sosiale studiemiljøet.
  • Stengte treningsentre har ført til enda mer isolering og mindre aktivitet.

Støtt oppropet og studentene i en tøff tid. Det er et spytt i havet for regjeringen å omgjøre lån til stipend, sammenlignet hvor mye regjeringen kommer med til bedrifter i krisepakkene sine.
    Erna og co, støtt studentene nå!

Ved å signere godkjenner jeg at Aslaug Froysnes kan overlevere signaturen min til dem som har innflytelse på denne saken.

Merk at du ikke kan bekrefte signaturen din ved å svare på denne meldingen.