Obligatorisk tegn til tale i barnehagen!

leke+tegn.jpgJeg er mamma til en fantastisk liten jente på 2 år. Hun er som de fleste andre 2 åringer; aktiv, sosial, morsom, elsker å tulle og tøyse, og en ordentlig gladjente 🤗 En liten ting skiller henne litt fra de andre barna på hennes avdeling i barnehagen; hun har lite verbalt språk. Og vi har siden hun var liten, brukt tegn til tale. Dette er ganske vanlig for barn med Downs syndrom, som hun har. Eller magiske kromosomer som jeg liker å si. Men, det er jo ikke bare barn med Downs syndrom som kan ha lite verbalt språk. Og det er heller ikke bare barn med Downs syndrom som har godt utbytte av tegn til tale! Tegn til tale er en fantastisk måte å kommunisere på, og jenta mi synes det er ganske så morsomt å lære nye tegn! Dessverre er det slik at de ansatte på hennes avdeling ikke kan tegn til tale 100%, og derfor heller ikke bruker dette aktivt. Noe som gjør at hun ikke kan kommunisere ordentlig. Hun kan ikke gjøre seg forstått,eller forstå alt.  Tenk så frustrerende dette må være! Min mening er at tegn til tale kurs bør være obligatorisk blant ansatte i alle barnehager. På den måten er man på forkant, og kan tilby et mye bedre pedagogisk tilbud til alle barn! Det vil spare for mange frustrasjoner, både for barna selv, og også for foreldre og barnehageansatte 👊❣️

Ved å signere godkjenner jeg at Karin M. Kristiansen kan overlevere signaturen min til dem som har innflytelse på denne saken.

Merk at du ikke kan bekrefte signaturen din ved å svare på denne meldingen.