Nei til totalforbud mot mating av fugler i Bergen sentrum

Duer_uten_copyright1.jpg

Bergen bystyre vedtok 22. juni 2023 en forskrift som forbyr mating av vilt i store deler av Bergen sentrum. Før kunne folk glede seg over kontakt med fugler i byparkene. Nå er det skilt overalt som forbyr mating.

Matingsforbud vil gjøre det vanskeligere for fuglene å overleve vinteren. Byduer er etterkommere av domestiserte klippeduer og har en nedarvet avhengighet til mennesker. Det er i høst funnet mange døde og avmagra duer i Bergen sentrum. Måkene sliter med dårlig næringstilgang i havet og trekker inn til byene for å finne mat. 8 av 10 måkearter som hekker i Norge er rødlistet som truet. Måkene er blitt matet ved byvannet i Bergen i generasjoner. Det samme gjelder duer, ender, svaner og mange arter av trekkfugler. Nå nektes alle disse fuglene mat på grunn av politikernes frykt for rotter.

Det er forsøpling og overmating som er problemet, ikke vanlig fuglemating, der all maten spises opp.  Vanlig fuglemating må tillates. Det er utelukkende positivt for både fugler og folk. Flere studier viser at kontakt med fugler har en positiv effekt på den mentale helsa.

Vi ber Bergen bystyre om å oppheve totalforbudet mot mating av fugler i Bergen sentrum. Det er uakseptabelt og uetisk å nekte folk å mate fugler og samtidig nekte fuglene livsviktig hjelp om vinteren.

Ved å signere gir jeg Dyrenes Rett fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.