MED LIVET PÅ VENT

FAMILIEN HASSAN SKAL KASTES UT AV LANDET, MEN INGEN ANDRE LAND VIL HA DEM.

NÅ LEVER DE UTEN RETTIGHETER PÅ UBESTEMT TID.

Familien Hassan flyktet fra Syria til Norge i 2008.

Moren er fra Syria, og faren fra Palestina. De har en jente (Mahasen  på 16 år) og fire gutter (Hassan på 14 år, Fawzi på 11 år og tvillinggutter på 5 år). De to minste er født i Ålesund.

Familien er godt etablerte her, Hassan og Fawzi går på skolen og fotball. Mahasen har nettopp startet utdannelsen sin på vg.skole. Målet hennes er å bli tannlege. De to minste går i barnehage.

Barna er en kjemperessurs både for klassen, fotballaget, barnehagen og for Norge.

De er veldig godt likt av alle i nærmiljøet sitt, prater veldig godt norsk og er med på alle sosiale tilstelninger.

Etter å ha vært her i 7 år har nå UDI gitt familien avslag på oppholdstillatelse. Dette mener vi er hjerterått!!

Man sender ikke barn hverken til Syria eller Palestina, der det er borgerkrig!

Familien lever nå i daglig frykt for å bli sendt tilbake, barna sover ikke om natten og er redde for hva som skal skje med dem. Det er hjerteløst å rive opp en trygg familie på denne måten etter å ha vært her i så mange år! Barna kjenner ikke til andre land enn Norge. De er oppvokst her og har alle kameratene og vennene her. Det er umulig for dem å dra tilbake til Syria eller Palestina siden der er krig.

De har ikke ID-papir, er statsløse, og kan derfor ikke dra noe sted på lovlig vis.

De har nå svært begrensede rettigheter og muligheter.

Familien ønsker å få slutt på usikkerheten og utryggheten.

Wael (far) vil ha arbeidstillatelse for å forsørge seg selv og familien sin.

Han ønsker å gi barna og familien et godt liv, og at hele familien skal få være i lag.

Vi trenger støtte og oppmerksomhet rundt denne saken slik at UDI kan se på vedtaket på nytt og la familien få bli i Norge.

foreldre til venner av barna

Del gjerne videre.

Monika Tafjord og Hilde Krogen    Kontakt personen bak underskriftskampanjen