La dramalinja leve videre i Hallingdal!

Dette er en underskriftskampanje mot Buskerud fylkeskommunes budsjettforslag for opplæringstilbudet neste skoleår. Forslaget er å ikke tilby studieplasser på VG1 dramalinja høsten 2024. Med dette oppropet ønskes det å uttrykke betydningen av et variert opplæringstilbud for unge i regionen. Dramalinja er i dag det eneste praktisk-estetiske fagtilbudet på videregående nivå i Hallingdal. Hvis budsjettforslaget vedtas taper både ungdom tilgang på bredde i utdannelsestilbud og lokalsamfunnet en godt etablert arena for kunst og danning.

Dramalinja på Gol videregående skole fyller 33 år i 2023, og var den første dramalinja i landet med 3-årig løp som ga studiekompetanse. Dramalinja er et identitetsskapende program som utdanner kreative, løsningsorienterte og samarbeidende individer som bedre takler morgendagens utfordringer og en verden i stadig endring. På dramalinja er hele mennesket i fokus.

Avslutningsvis siteres 2.klasses leserbrev i Hallingdølen (18.11.2023):  «For oss betyr dramalinja mykje. Det er eit trygt miljø der vi kan vere oss sjølv, og kor vi kan lære med og av kvarandre. I tillegg har vi det mykje moro saman og vi ler masse. Vi får også eit avbrekk frå den vanlege kvardagen. På drama lærar vi både skodespelarbeid, men vi oppdagar også nye sider ved oss sjølv og utviklar oss som menneskje.»

Med underskriften din krever du at Buskerud fylkeskommune stopper denne korttenkte planen og lar dramalinja leve videre i Hallingdal.

Linda Granlund og Marianne Malmåsen    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere gir jeg Linda Granlund og Marianne Malmåsen fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.