Kunst-og kulturarbeider oppropet, La Fjella Leve - Baajh vaeride årrodh!

Vi, en bred koalisjon kunstnere, kulturarbeidere og kunstorganisasjoner, gir herved en tydelig beskjed til den norske staten om at vi ikke aksepterer at de fortsetter å bryte folkeretten. Staten gjennom Olje- og energidepartementet (OED), har hatt over 500 dager på seg til å gjøre det som bør være en naturlig konsekvens av den fellende Høyesterettsdommen: rive turbinene og rehabilitere naturen rundt.

Med dette oppropet uttrykker vi vår støtte og solidaritet til samene i Fovsen/Fosen som er fratatt kritiske beiteområder gjennom bygginga av vindturbinene på Storheia og Roan, midt i Fovsen Njaarkes vinterbeite, og i sårbar fjellnatur. Vi støtter også ungdommene i NSR-Nuorat og Natur og Ungdom som blokkerer OED i protest mot at staten fortsatt ikke har reagert på Høyesterettsdommen.

Som kunstnere og kulturarbeidere synes vi det er alvorlig at Norge bruker samisk kunst for å fremme norske interesser i ulike sammenhenger, samtidig som den samiske befolkningen ikke har egen selvråderett og selvbestemmelse, og deres rettigheter stadig krenkes av myndighetene.

Vi krever at den norske staten og OED respekterer folkeretten og Høyesterettsdommen. Den sørsamiske reindrifta som er rammet av inngrepene er krystallklar på at vindturbinene må ned. Regjeringen kan ikke konsekvensutrede seg ut av pågående menneskerettighetsbrudd. Det er hårreisende at OED fortsatt lar anleggene produsere strøm og tjene inn penger for utbygger, over 500 dager etter dommen.Rettsstaten bygger på at dens avgjørelser etterfølges. Dette påpekte myndighetene da Altasaken ble avgjort i Høyesterett for over 40 år siden. Samene fikk da beskjed om at en fellende dom i Høyesterett måtte respekteres, og føyde seg etter det. Da Jovsset Ánte Sara tapte sin sak i Høyesterett og ville anke til FNs menneskerettskommisjon ble det ettertrykkelig påpekt fra Stortinget at ingen rett var over Høyesterett.

Vi er bare få måneder unna rapporten fra Sannhets- og forsoningskommisjonen som skal være et første steg i oppgjøret med fornorskningspolitikk og kolonialisme. Hvis staten mener alvor, kan de ikke slå med en neve og forsone med den andre. At en dom fra Høyesterett ikke følges opp er alvorlig for tilliten i særlig grad mellom det samiske samfunnet og den norske staten, men også for vår kollektive rettssikkerhet.

Vi krever at regjeringen og partiene som har støttet utbygginga av vindkraftverkene på Fosen/Fovsen står til ansvar og ta konsekvensen av Høyesterettsdommen, vi protesterer på det sterkeste på den manglende respekten for våre demokratiske verdier som regjeringa her viser.

Hilsen Kunsteroppropet La Fjella Leve - Baajh vaeride årrodh!

opprop_NRK.jpeg

Foto: NRK

Underskrifter:

Amber Ablett, Tone Andersen, Henrik Lande Andersen, Lise Anita, Nils Henrik Asheim, Siri Austeen, Kathrine Bauck, Hanan Benammar, Sissel M. Bergh, Åslaug Krokann Berg, Tonje Bøe Birkeland, Dániel Péter Biró, Mari Brit Boine, Bernt Bjørn, Annabelle Bonnery, Hilde Borchgrevink, Randi Martina Brockmann, Karen Anne Buljo, Liv Bugge, Mattias Cantzler, Susanne Christensen, Kajsa Dahlberg, Ragnhild Freng Dale, Hasan Daraghmeh, Espen Sommer Eide, Joakim Eide, Einar Eidsvåg, Ada J. Einmo, Åsne Eldøy, Scott Elliott, Kalle Eriksson, Gry Hege Espenes, Amanda Fayant,Thale Fastvold, Ibrahim Fazlic, Liisa-Rávná Finbog, Ingrid Frivold-Storli, Sarakka Gaup, Itonje Søimer Guttormsen, Ane Hjort Guttu, Elna Hagemann, Inger Lise Hansen, Eirik Havnes, Torine Helland, Mona J. Hoel, Johanne Hestvold, Janne Hoem, Lars Holdhus, Geir Tore Holm, Kim Diaz Holm, Liv Kristin Holmberg, Magnus Holmen, Jiska Huizing, Mari Brit Boine, Stine Janvin, Camilla Bogetun Johansen, Juho-Sire/Siri Broch Johansen, Janne Gill Johannesen, Marte Johnslien, Søssa Jørgensen, Sarah Jost, Farhad Kalantary, Marianne Kjærsund, Lona Korjenic-Hansen, Ane Krogseth, Erlend Leirdal, Linn Lervik, Vigdis Lian, Ase Brunvold Lie, Veslemøy Lilleengen, Siren Løkaas, Åse Løvgren, Bjørn Larsen, Klara Sofie Ludvigsen, Rita Marhaug, Daniel Mariblanca, Hans Ragnar Mathisen, Peter Meanwell, Elina Waage Mikalsen, Anine Dedekam Moldskred, Olga Amalie Økland Molteberg, Mari İrem Müftüoğlu, Karin Nogva, Magnhild Øen Nordahl, Maya Økland, Sigurd Fischer Olsen, Hilde Østby, Hedda Grevla Ottesen, Guri Simone Øveraas, Cecilia Persson, Margritte Pettersen, Maja Solveig Kjelstrup Ratkje, Anders Rimpi, Maja Roel, Pia Maria Roll, Maria Rusinovskaya, Fredrik Rysjedal, Jim Særnblom, Katja Schia, Helle Siljeholm, Guri Simone Øveraas, Katya Garcia Anton, Marie Skeie, Marianne Skjedal, Iris Egilsdatter Somby, Marte Lill Somby, Siljá Somby, Eira Søyseth, Siri Harr Steinvik, Helle Storvik, Amund Sjølie Sveen, Agnete Tangrand, Sergej Tchirkov, Jennifer Torrence, Jonas Vebner, Elin Már Øyen Vister, Sandra Márjá West, Mun dajan - Foreninga samiske forfattere, Sàmi Làvdi - Samisk Scene, SDS-Sámi Dáiddačehpiid Searvi/Sámi Artists Union, Internasjonalt Samisk Filminstitutt, Beaivváš Sámi Našunála Teahter, Det samiske nasjonalteateret ved Teatersjef Rolf Degerlund og styreleder Maria Utsi, Juoigiid Searvi/Joikerne, Daiddadallu ved Máret Ánne Sara, Liv Astrid Kvammen Svaleng - museumsleder Saviomusea/Saviomuseet - Kirsti Jerijärvi, formidler ved Savio museet, Aerial, Mathias Danbolt, professor i kunsthistorie, Københavns Universitet, Avgarde ved Sigurd Fischer Olsen, Heloisa Amaral, kunstnerisk leder av Ultima Contemporary Music Festival, Daniel Johansen, spaltist i Adresseavisen og førsteamanuensis i arkitekturhistorie ved NTNU, Dániel Péter Biró, Professor i komposisjon Griegakademiet UiB, Nestleder Det jødiske samfunn i Bergen, Erik Ulfsby, teatersjef Det Norske Teatret, Egill Palsson teatersjef Hålogaland teater, Ellef Prestsæter, kunstnerisk leder for Guttormsgaards arkiv, Norsk kunstårbok ved redaktør Susanne Christensen og styreleder Geir Haraldseth, Festspillene i Nord-Norge ved Ragnheiður Skúladóttir Stiftelsen, Bergen Kjøtt ved Eva Rowson, CAN/ Concerned Artists Norway ved Nina Ossavy, Wrap ved Veronica Robles Thorseth, Aldea ved Cameron MacLeod, Sonic Labour ved Sofie B. Ringstad, BEK – Bergen Center for Electronic Arts, Office for Contemporary Arts Norway (OCA), Borealis – en festival for eksperimentell musikk, Romssa Dáiddasiida/Tromsø Kunstforening, Trøndelag Bildende Kunstnere (TBK), Billedkunstnerne i Oslo (BO), Kunstnernes Hus ved styret, Black Box teatret, Forbundet Frie Fotografer, NyMusikk ved kunstnerisk leder Bjørnar Habbestad og daglig leder Ketil Gutvik Norsk Billedhoggerforening (NBF) ved styret, Northing ved Ben Yoo, Mer Film ved Maria Ekerhovd, Litteratur på Blå, by:Larm, Trykkeriet Bergen, Tegnerforbundet ved Tanja Thorjussen, Oslo Open ved styret, Norske Grafikere, Røst AiR, Friends For Fun, Hornorkesteret, Dragking-gruppa Gutta, Vandaler forening, Skeive Stemmer Operakompani, Galleri 2, Kunstkvarteret Lofoten, Longva kunstnarresidens, Svartdalskollektivet, Konsertserien Periferien, K4 galleri, Podium, Radart - nettverk for scenekunst, Bergen Kunsthall, NOOR produksjoner, Oslo Kunstforening, Gyldenpris Kunsthall, SPKRBOX, Alternativet Film, all ears festival for improvisert musikk ved Anja Lauvdal, Christian Winther, Emil Storløkken Åse, Natali Abrahamsen Garner, Norske Filmregissører (NFR), Rosendal Teater, Romanifolkets Kulturforening (RKF), Arctic Art Institute, Arctic Moving Image Film Festival (AMIFF), Kurant Visningsrom Tromsø, Transcultural Arts Production (TrAP)

Ved å signere gir jeg Elin Már Øyen Vister fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.