KrF ønsker å forby reptiler!!!

Etter ca. 40 års forbud mot reptiler, ble det endelig lovlig å holde reptiler som kjæledyr fra og med august 2017. Jeg har ventet på denne lovendringen i 16 lange år.

Leopardgekkoen har vært en av mine STORE lidenskaper (for det om jeg ikke har kunnet holde den som husdyr). Siden jeg var 8 år gammel, hadde jeg drømt om å eie en slik reptil, men Staten forbød min drøm. I dag er vi flere tusen reptileiere som elsker våre reptiler og lever ut drømmene våre.

Stortingsrepresentantene, Steinar Reiten, Tore Storehaug og Olaug V Bollestad fra KrF vil nå forby reptiler igjen, kun noen måneder etter forbudet ble opphevet. Disse KrF representantene, prøver desperat å overbevise det norske folk om at reptiler er farlige fordi de kan være bærere av salmonellabakterier.

De fleste med et normalfungerende immunforsvar vil IKKE bli syke dersom de er i kontakt med disse bakteriene.

Dersom dere skal forby reptiler, får dere også forby andre dyr som kan være bærere av disse bakteriene -  hunder, katter, fugler, hester, gnagere, geit, kuer, sau, griser!

Grunnen til av vi har lite smitte i dag, sammenlignet med for flere tiår siden, er fordi vi har langt bedre håndhygiene enn før i tiden. Håndhygiene er alfa og omega når det gjelder forebygging av smitte, uansett bakterietype.

Hver eneste dag er vi omgitt av tusenvis av skadelige mikroorganismer, og hvis det ikke hadde vært for immunsystemet vårt, hadde vi alle vært døde! Poenget er at de immunsvekkede vil ALLTID være sårbare for skadelige bakterier (salmonella bakterier er bare en av de MANGE).

For det om det finnes immunsvekkede i vårt land, betyr det IKKE at vi skal fjerne alt av levende organismer som kan være bærere av Salmonella!

Dere skal være klar over at dersom dere forbyr reptiler på nytt, knuser dere manges drømmer. For det om dere ikke synes reptiler er fascinerende eller søte på noe vis, betyr det IKKE at de er ubetydelige. For OSS reptileiere, betyr de alt!

Dere frykter salmonella, fordi dere frykter det ukjente, nemlig reptilene. Jeg ønsker å stille dere et spørsmål: HVOR MANGE DØR PÅ GRUNN AV AT DE BLIR SMITTET AV SINE REPTILER?? Til alle hunde – katte – heste – gnager og fugl – eiere: Hva hadde dere følt hvis noen forbød hold av dyrene deres på grunnlag av at de kan være salmonellabærere??

VI REPTILEIERE HAR RETT TIL EIE OG ELSKE VÅRE REPTILER. DETTE ER IKKE EN HOBBY MEN EN LIDENSKAP!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert på vår side. Uansett, så vil forfatteren av underskriftskampanjen se all informasjon du oppgir i dette skjemaet.

Du vil motta en e-post med en link for å bekrefte din signatur. Vennligst sjekk innboksen din (og søppelpostkassen).