Kjære helsevesen, test oss for mykoplasma

Mykoplasma. En av de nyere kjønnssykdommene. Det er enda ikke kartlagt hvor utbredt, smittsom eller farlig den er. Enkelte eksperter mener skaden er lik den man påføres ved klamydia. Andre eksperter deler ikke samme syn. Testen er imidlertid enkel og burde derfor inngå blant de testene som gjøres når man oppsøker fastlege eller klinikk grunnet frykt for seksuelt overførbare infeksjonssykdommer. Ikke engang ved overgrep blir mykoplasma testet for. At eksperter er uenige burde absolutt ikke rettferdiggjøre at mennesker lever uvitende med denne kjønnssykdommen. Noe mange sannsynligvis gjør. De fleste som smittes får ingen symptomer, testing gjennomføres alt for sjeldent og man anbefales attpåtil å ikke informere tidligere partnere ved påvist smitte. Faktum er at den kan være farlig. I hvert fall fram til det motsatte er bevist.

Ved å signere gir jeg Jeanette Haugsdal fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.