Ja til folkeavstemming i Nes om kommunesammenslåing!

Ja til folkeavstemming i Nes om kommunesammenslåing! Ja til utredning om Nes som egen kommune!

Et overveldende flertall i Nes kommunestyre har på rekordtid startet en prosess for å utrede om Nes skal bli en del av en storkommune på Øvre Romerike – uten å love å spørre innbyggerne til råds. Vi krever at både det gamle og det nye kommunestyret gjør vedtak om at et forslag om en kommunesammenslåing som omfatter Nes, skal legges ut til folkeavstemming. Når kommunestyret vil endre rammene for å arbeide politisk i Nes, skylder de alle innbyggerne mulighet til direkt å vise politisk mening – og dermed bli invitert til å engasjere seg direkte i avgjørelsen.

På samme måte krever vi at den videre prosessen ikke bare må utrede kommune- sammenslåing, men også innebære at en utreder følgene av å beholde Nes som egen kommune. Dette vil innebære en likeverdig behandling av eksisterende og nye kommuner – med en likeverdig bruk av de kriteriene som skal gjelde for å vurdere en evt. storkommune. Bare med et slikt 0-alternativ vil allmennheten få et rimelig utgangspunkt for en opplyst debatt – når først flertallet har åpnet for en prosess for sammenslåing.

Innbyggere i Nes i Akershus    Kontakt personen bak underskriftskampanjen