Hent Shaimaa tilbake fra et Jemen på vei inn i full borgerkrig

BTs Frøy Gudbrandsen om Shaimaas (11) tvangsutsending til Jemen etter sju år i Norge:

"Shaimaa virker nærmest som en guttejente. Hun er fri og tøff. Den som klatrer høyest i trærne og titter ned på guttene i klassen som bare kom halvveis.

I Jemen kan hun ikke sykle. Hun kan ikke spille fotball. Hun kan ikke leke ute. Hun må gå med hijab, og kanskje enda mer tildekket. Det siste snapper Shaimaa opp.

- Er det sant? spør hun mor, som nikker.

- Nei. Nei, nei, nei, nei, nei, gjentar Shaimaa."

Les hele reportasjen: http://www.bt.no/btmagasinet/Shaimaas-vei-ut-av-Norge-3245701.html

Shaimaa ble sendt sammen med sin gravide mor og to småbrødre som nå er tre og seks år til et Jemen på randen av borgerkrig. Dette skjedde mens justisminister Anundsen var opptatt med å "tømme lageret" så fort det lot seg gjøre, samtidig som de lengeværende barna egentlig skulle skjermes fra uttransportering.

Nå har Shaimaas mor et nyfødt barn og har nylig gjennomgått et keisersnitt. Hun er aleneforelder, har ingen mulighet til å skaffe seg inntekt, og bor med sine fire barn under 12 år i en leilighet uten innlagt vann. Den ene sønnen har spesielle behov og ville hatt spesiell oppfølging i Norge.

Nordmenn frarådes å reise til Jemen, jf. offisielle reiseråd. Jemen står på randen av full borgerkrig, advarer FNs spesialutsending til landet, Jamal Benomar.

Anundsen sitter foreløpig trygt, på tross av at han har ført Stortinget bak lyset. Det gjør ikke Shaimaa og flere lengeværende barn med henne, som er sendt til andre farlige land som for eksempel Afghanistan. Historien om Farkhunda (27), som nettopp ble torturert og drept i Kabul etter løgner om at hun hadde brent en koran, sier sitt om hvilke forhold barn blir uttransportert til.

VI KREVER AT SHAIMAA OG ANDRE LENGEVÆRENDE BARN SOM BLE FEILAKTIG SENDT UT SAMTIDIG SOM DE EGENTLIG SKULLE SKJERMES FRA UTTRANSPORTERING, HENTES HJEM IGJEN. HVORDAN KAN VI LEVE MED AT ANUNDSENS FEILSTEG ØDELEGGER BARNS LIV?

*

Oppdatering 05.04.2015: Dette oppropet ble opprettet den 26.03.2015, og mye har skjedd siden oppropsteksten ble skrevet. Shaimaa, moren og de tre søsknene bor ikke lenger i leiligheten uten innlagt vann, boligen deres er nå bombet i stykker og de har måttet flykte ut av hovedstaden Sanaa. Saudi-Arabia har nå fått med seg flere andre land og gått til krig mot houti-militsen. Shaimaa og familien befinner seg i en enda mer prekær situasjon. FN advarer mot en mulig humanitær katastrofe. Det er lite mat og vann, og Jemen får ingen pause fra bombene, skriver Vårt land i dag.