Natur uten motordur!

Quoted post

Ivar Helleberg
Gjest

#3 Erfaringer fra prøvekommuner bør evalueres

2014-12-03 18:13

Sylan var tidligere et bra mål for fine skiturer i et pent og rolig fjellterreng, tilgjengelig for alle. Slik burde det fortsatt være, iallfall i følge kommunens hjemmeside om Sylan:
- "I den vakre naturen i Sylan bør man trå frem med varsomme steg og nyte den stille naturen. Ta bare med fotografier tilbake hjem- å la bare et lett fotavtrykket bli igjen".

En tur langs skiløypa fra Storerikvollen til Ås i Tydal kommune sist vinter avslørte en helt annerledes virkelighet. Kommunen har tillatt fornøyelseskjøring med snøskuter. Spor var å finne på kryss og tvers i terrenget, ikke bare langs merkede skuterløyper. Essandsjøen ble brukt til høyhastighetskjøring - ikke nettopp lydløst... Den gamle skiløypa var merket som skuterled, og det var ikke lenge mellom hvert møte med skutere. Turopplevelsen ble preget av støy og bensinlukt. Den virkeligheten jeg der opplevde er langt fra turistkontorets visjon om at bare et lett fotavtrykk skal stå igjen. 


Tydal kommune har vært prøvekommune og er et godt eksempel på hvordan det kan bli, nå som andre kommuner står i kø for å tillate skuterkjøring. Hvis det tillates i et visst omfang, skjer det ikke bare et tilvalg av en aktivitet til fordel for enkelte. Uberørt natur og det tradisjonelle friluftslivet basert på en ren og støyfri naturopplevelse velges bort. Det fratar mange flere muligheten til avkobling og rekreasjon i ren og uforstyrret natur. Jeg ser ikke bort fra at mange med meg i framtida vil prioritere andre områder enn "skuterkommuner" for vinterturer i fjellet.

Regjeringen burde evaluert prøvekommunene før det slippes fritt fram i flere kommuner.
 
Mitt håp er at de fleste kommuner bruker vettet og setter foten ned for skuterkjøring. Svenskene har tillatt skuterkjøring lenge. Nå ser de at de har gått for langt og vil stramme inn. Norge bør ikke gå motsatt vei.

NB: Mine innvendinger omfatter fornøyelseskjøring, jeg har som mange andre ikke motforestillinger mot dagens praksis med tillatelse til skuterbruk i næringsvirksomhet.

Replies

Ketil Nilsen.

#47 Re: Erfaringer fra prøvekommuner bør evalueres

2014-12-15 10:57:34

#3: Ivar Helleberg - Erfaringer fra prøvekommuner bør evalueres 

 Dette var virkelig et misvisende og feilaktig innlegg.

For det første har TT fått tillatelse av grunneierne på strekningen Ås- Storerikvollen til å sette opp vintervarding i den gamle vintervegen som fører til setereiendommene ved Essandsjøen. Dette gjennom å merke med skilt "snøscooter og skiløype til Storerikvollen". TT ønsket den gang ikke å legge sin løype til Storerikvollen der hvor skitraseen ligger, nettopp fordi det var lettere for skituristene å gå i oppkjørte spor etter snøscootere. 

Den samme vintervegen har vært godkjent fiskeløype siden 1984, og er fremdeles fiskeløype og ikke løype for fornøyelseskjøring.

Tydal kommune har ikke vært prøvekommune, og det burde Ivar Helleberg sjekket ut før han kritiserer en godkjent fiskeløype og Tydal Kommune. Det er på høy tid å vurdere seriøsiteten til de som ytrer seg negativt til at kommunene skal ha selvråderett i forhold til bruk av motorisert ferdsel i utmark. Lovforslaget er langt i fra noe "frislipp".

Skal bli interessant å se om DNT ønsker dialog med sine vertskommuner etter at lovforslaget er vedtatt.