Si JA til #stillenatur

Quoted post


Gjest

#6

2013-11-26 08:43

Utrolig hvordan mennesker tror de forstår noe de aldri selv har opplevd. Stillheten er en av de viktigste naturverdier som finnes, hadde de bare vist hva det var, så hadde de aldri vært så nedsnødd og funnet på så mye tull. Vet de hvilke kvaliteter stillheten har? Har de undersøkt konsekvensene? Hvorfor vil Sverige forby motorisert ferdsel etter årevis med støy? Forventer at alle som ønsker å åpne for motorisert ferdsel tar seg fri for å tilbringe ett år på å gå Norge på langs, kanskje de oppdager verdier i naturen de ikke visste eksisterte. All forskning viser til at naturskapte lyder ikke påvirker stressnivået våres i negativ retning, men heller gjør det motsatte, hvorfor ta fra folk den siste muligheten for gratis terapi, når de vet hvor mye penger som ligger i å minske sykefraværet? Lykke til!

Replies


Gjest

#59 Re:

2013-11-26 15:46:34

#6: -

naturen er for alle om dem går på ski eller kjør snøskuter sån er det bare :-) hvorfor ikke forby båter i Oslo fjorden ;-) ellers blir det ramaskrik

Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)

2013-11-27 14:15:45


Eva Marie

#456 Re:

2013-11-27 21:21:37

#6: -

Bra sagt!:)


Gjest

#972 Re:

2013-12-05 19:05:48

#6: -

Hvem har ikke opplevd stillhet sier du? Jeg er født og oppvokst på Finnmarksvidda og vet vel mer om både stillhet og natur på godt og vondt enn de fleste.

Folk må begynne å tenke over hvor de bor selv og hvor denne kvaliteten de forguder befinner seg. Jeg opplever total stillhet fra ca kl 23 til kl 0600 når jeg står opp å går på jobb. Jeg trenger vel ikke å gå mer enn 10min ut i skauen her jo bor nå i Vestfold så hører jeg ikke en dritt. Er stillheten så viktig for deg, flytt på deg vel. Etter noen år på bygda synes kanskje du også at det er greit med liv og aktivitet i ditt nærmiljø.

Skifolk lever i en illusjon om at én lyd er ødeleggende for deres opplevelse men vet dere hva. Jorden roterer ikke rundt dere og den ene turen dere tar i distriks-norge for å "fornye" dere selv. Det er faktisk ikke vår oppgave i bygdene her i landet å varte på dere turfolk som er så bestemt på at det er dere som er taperen. Folk som bor i bygdene synes ikke de mister noe stillhet og hvis det er sånn at folk i kommune-norge synes de gjør det og ikke vil ha snøscooter i sitt område, ja så kan de si nei.
Grunnen til at det er som det er i nord-norge er fordi flestparten bruker scooter på fjellet. Noen går på ski som mine foreldrer ofte gjør(de kjører scooter også har to stk). Folk går da ikke på veggene oppe i Finnmark pga den høye scootertettheten der, tenk etter da selv for svingern.

Dagens støynivå på scooter er særdeles lav og lyden bærer ikke veldig langt, kanskje noen hundre meter i skogsterreng. Nå for tiden er det rett og slett litt vanskelig å høre en scooter komme når den kjører i normal hastighet. Som oftest er det man hører best beltet mot en litt hard løype. I god fart hører man rimelig godt duringen, jeg snakker nå godt over 70kmt, si det dobbelte. Det høres ingen tvil om det, men en som kjører i 50-60 som de alle fleste kjører i under gode forhold, lager lite støy

Jeg ønsker å se dokumentasjonen på at Sverige ønsker å forby motorisert ferdsel. Meg bekjent er det god butikk med null konsekvenser for miljø. De har også store områder hvor ingen får kjøre scooter, merkelig nok er det få folk som går på ski der også.


Gjest

#1060 Re:

2014-01-03 16:03:35

#6: -

Der er maaange penge i kunstig medicin :-S