Nei til reservasjonsrett for fastleger
Kontakt personen bak underskriftskampanjen
Ikke sett oss tilbake til middelalderen, der vil vi ikke være.
Re: Abort
Bra noen skjønner hva saken dreier seg om, og hva som er problemstillingen. Alt for mange som oppfatter dette som at kvinner ikke skal ha rett til å bestemme over seg selv, men det er jo en feiloppfatning, da det er legenes rett til å handle ut fra egen samvittighet som er saken. Godt innlegg fra deg. Hadde vært interessant å fått prøvd saken i Haag, ingen tvil om at det er litt vanskelig, dette her.
Eg tror eg huska kalenderen slo øve i 2014 nå for ein gode måne si, men eg pleie jo å ta feil.
E du Lege, og isje vil henvisa videre til abort .. ? -> Sorry, DU, har valgt feil yrke!
Re: Re:
Det er totalt unødvendig å starte en ny abortdebatt av den grunn at loven tillater abort.
Saken her gjelder at leger som finner det etisk umulig å underskrive på hva han/hun anser å være likt en dødsdom. De ser på fosteret som liv, og for mange mennesker er det å ta liv noe de ikke vil være med på. Det finnes mennesker blandt legene som fortsatt husker at deres formål med utdanningen gjelder å berge liv, ikke være med og ta det.
En dag vil mange kunne takke samme lege for at han gjorde dette, for før eller siden vil de fleste stå overfor døden på andre måter. Da vil denne legen være den første man kan stole på. Husk det; en som ser et lite liv, vil også redde et som er født.
Synes dere burde være glade for at ikke alle leger er iskalde mennesker.
Re:
Samme her! De må UANSETT til klinikken, og kan like greit at første steg der også.
Synes det blir umenneskelig å pålegge en lege å gjøre noe mot sin samvittighet. Samvit er et ord mange burde smake på.
JA TIL RESERVASJONSRETT FOR FASTLEGER
reservasjonsrett
Jeg kommer til å gå i 8.mars-toget iår for første gang i mitt liv; vi må ikke tillate religiøse fanatikere å styre kvinners rettigheter! Hvor starter livet? Skal man nekte kvinner prevensjon overhodet? Dette blir jo absurd.
Kollegaer som ikke vil henvise til abort eller assistert befruktning eller skrive ut prevensjon bør finne seg en annen jobb enn som fastlege. De setter sin egen samvittighet over den kvinnelige pasientens behov for støtte og faglig hjelp i en vanskelig situasjon. Det er IKKE en lett avgjørelse å ta abort, og det er ikke vår jobb som lege å være dommer over andres liv. "Primum non nocere" (først og fremst; ikke skade noen pasient) skulle være vår ledetråd som leger.
Jeg har vært lege i snart 30 år, og skammer meg over enkelte kollegaer i denne debatten. Legeforeningen har forøvrig meldt at dette blir tatt opp i foreningen, det er mange andre leger med meg som ikke vil stå bak disse enkeltlegene og deres tyngede samvittighet. Nettopp av samvittighetshensyn bør de jo finne seg en jobb hvor de ikke ser seg nødt til å møte enkelte av sine faste pasienter med en stilltiende ( og kanskje til overmål klart uttalt) fordømmelse.
This comment has been removed by the person who wrote it.
| This discussion has been closed. |