Nei til foreslåtte endringer i barnehageloven!
Kontakt personen bak underskriftskampanjen
Nei til foreslått lovendring!
Ikke vær tause om dette, del det vidre! Snakk med folk så folk forstår konsekvensene for hva dette kan føre til!
TENK,!
Det beste for barnet? Eller det samfunnet som kommer i framtida?
TENK!!
Datatilsynet er kjapt på banen dersom man snakker overvåkningskamera med bakgrunn i sikkerhet og ved mange andre fornuftige og mindre fornuftige forslag.
Denne kartleggingen av små barn i barnehage er virkelig noe man skulle forvente at tilsynet spratt fram og ropte et stort varsku til.
Jeg kan ikke se noe vettig grunn til at opplysninger om barn av forskjellig slag skal være rett verken å samle seg eller lagre.
Det er på sin plass å spørre seg hvem denne kartleggingen og registreringen skal være til godt for - barna, barnehagepersonalet eller han norske stat - og for hvilken agenda?
Kartlegging og etikk
Foruten at foreldrenes samtykke ikke vil være av relevans, med mindre det skal deles med andre instanser er jeg også kritisk til etikken ved selve massekartleggingen. Kartlegging er ikke annet enn et verktøy som er basert på antakelsen at det kan måles med nøyaktighet. Informasjonen lagres og vil følge barnet for alltid og vil kunne farge hvordan en velger å oppfatte barnet også i fremtiden. Et annet aspekt er at det er på ingen måte automatikk at det foreligger ressurser til å fange opp hva en evnt kartlegging ville avdekke og således starter en i helt feil ende.
Uten sammenligning forøvrig, se til nasjonale prøver. Noen som opplever at det settes inn mer ressurser i skolen av den grunn? Men at mangler er avdekket finnes det ingen tvil om.
Re:
Datatilsynet kom med sin uttalelse forrige uke, og er meget kritiske. Du finner hele uttalelsen inne på datatilsynet.no
Opplever dette forslaget som misstillit til mine vurderinger som fagperson. Jeg må selv stå fritt til å velge hensiktmessige verktøy til observasjoner og kartlegging. Å kartlegge hvert enkelt barn gjennom å bruke det samme standariserte skjema har ingen funksjon, ei heller er det rasjonelt å bruke mer tid på å fylle ut mere papirer. Vi har nok som det er! Nok nå!!!
| This discussion has been closed. |