Nei til foreslåtte endringer i barnehageloven!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til foreslåtte endringer i barnehageloven!-oppropet.


Gjest

#26

2014-12-02 16:59

Nei til foreslått lovendring!

Gjest

#27 Nei til foreslått lovendring!

2014-12-02 17:00

 Ikke vær tause om dette, del det vidre! Snakk med folk så folk forstår konsekvensene for hva dette kan føre til!


Gjest

#28

2014-12-02 22:57

Barna trenger først og fremst flere voksne i barnehagen som har TID og som ser dem. IKKE mer papirarbeid som stjeler enda mer tid fra de alt for få voksne som jobber i barnehagen nå.

Gjest

#29

2014-12-03 00:02

Det er må være grenser på oppgulp enn skal godta. Ja jeg er enig i at det er frivillig å ha barn i barnehagen. Blir dette gjennomført så blir det ikke mere barnehageplasser fra oss. Jeg er også enig i at det er tilfeller der dette er det beste for barnet, men det finnes flere tilfeller med overivrige personer som jobber i barnehager som vil bli overivrig.

Gjest

#30

2014-12-03 18:48

Nå må vi tenke over konsekvensene av hva vi gjør!! Er barnet og den gode barndom i fokus her? Er det sånn vi vil forme de menneskene som etterhvert skal ta vare på seg selv, sine omgivelser og samfunnet? TENK!!
bekymret pedagog og mamma

#31 TENK,!

2014-12-03 18:50

Det beste for barnet? Eller det samfunnet som kommer i framtida?

TENK!!


Gjest

#32

2014-12-04 08:46

Det er ikke greit at mine barn blir kartlagt og registrert hit og dit verken i barnehage eller skole. Jeg er redd vi snart har tatt bort alt som heter normale forskjeller og skal presse alle barn inn i en og samme form på bakgrunn av blant annet alle mulige kartlegginger og registreringer.
Datatilsynet er kjapt på banen dersom man snakker overvåkningskamera med bakgrunn i sikkerhet og ved mange andre fornuftige og mindre fornuftige forslag.
Denne kartleggingen av små barn i barnehage er virkelig noe man skulle forvente at tilsynet spratt fram og ropte et stort varsku til.
Jeg kan ikke se noe vettig grunn til at opplysninger om barn av forskjellig slag skal være rett verken å samle seg eller lagre.

Det er på sin plass å spørre seg hvem denne kartleggingen og registreringen skal være til godt for - barna, barnehagepersonalet eller han norske stat - og for hvilken agenda?
Tina

#33 Kartlegging og etikk

2014-12-05 09:16

abcdef abcdef

Foruten at foreldrenes samtykke ikke vil være av relevans, med mindre det skal deles med andre instanser er jeg også kritisk til etikken ved selve massekartleggingen. Kartlegging er ikke annet enn et verktøy som er basert på antakelsen at det kan måles med nøyaktighet. Informasjonen lagres og vil følge barnet for alltid og vil kunne farge hvordan en velger å oppfatte barnet også i fremtiden. Et annet aspekt er at det er på ingen måte automatikk at det foreligger ressurser til å fange opp hva en evnt kartlegging ville avdekke og således starter en i helt feil ende.

 Uten sammenligning forøvrig, se til nasjonale prøver. Noen som opplever at det settes inn mer ressurser i skolen av den grunn? Men at mangler er avdekket finnes det ingen tvil om.


Gjest

#34

2014-12-15 21:29

Lek, skaper- og utforskerglede i fri utfoldelse er grunnleggende i ethvert barns utvikling. Nei til barnerobotter!

Gjest

#35

2014-12-19 23:34

Barn må få lov til å være barn. Er alt for mye fokus på forskjeller og nivåer blant barn

Gjest

#36

2015-01-18 21:43

Nå går det over stokk og stein. Dette kan bidra til å merke barn for all framtid. Hva sier datatilsynet?

Gjest

#37 Re:

2015-01-19 11:31

#36: -  

 Datatilsynet kom med sin uttalelse forrige uke, og er meget kritiske. Du finner hele uttalelsen inne på datatilsynet.no

Chris

#38

2015-01-19 18:11

Opplever dette forslaget som misstillit til mine vurderinger som fagperson. Jeg må selv stå fritt til å velge hensiktmessige verktøy til observasjoner og kartlegging. Å kartlegge hvert enkelt barn gjennom å bruke det samme standariserte skjema har ingen funksjon, ei heller er det rasjonelt å bruke mer tid på å fylle ut mere papirer. Vi har nok som det er! Nok nå!!!


Gjest

#39

2015-01-19 22:38

Endringene nedvurderer pedagogenes dømmekraft i alle unike situasjoner og går på tvers av yrkesetikken. De unike situasjonene gjenspeiler at hvert barn er unikt og ulik alle andre og har krav på å bli sett slik, uten kartlegging!

Gjest

#40

2015-01-23 14:42

Dette må vi ikke godta.