Natur uten motordur!
Kontakt personen bak underskriftskampanjen
Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Natur uten motordur!-oppropet.
Gjest |
#12014-12-02 20:02- Stillhet er ikke hyllevare - Stillhet finner vi bare i fri natur - Stillhet er en måte den frie natur taler til oss på ved å tie Med naturvennlig hilsen Nils Faarlund |
|
Gjest |
#22014-12-03 11:57SÅ OPPLAGT! |
|
Ivar Helleberg Gjest |
#3 Erfaringer fra prøvekommuner bør evalueres2014-12-03 18:13Sylan var tidligere et bra mål for fine skiturer i et pent og rolig fjellterreng, tilgjengelig for alle. Slik burde det fortsatt være, iallfall i følge kommunens hjemmeside om Sylan:
Regjeringen burde evaluert prøvekommunene før det slippes fritt fram i flere kommuner. NB: Mine innvendinger omfatter fornøyelseskjøring, jeg har som mange andre ikke motforestillinger mot dagens praksis med tillatelse til skuterbruk i næringsvirksomhet. |
|
Gjest |
#42014-12-04 09:44Det til støy og eksos i naturen. |
|
Gjest |
#52014-12-04 12:07Hvor intelligente er vi egentlig? Jeg spør med tanke på det moderne samfunnet hvor bjørnetjenestene er overflødige. Vi effektiviserer, organiserer, tilrettelegger etc. slik at vi til slutt kan utføre en jobb ved bare å tenke på den uten å ha beveget noe som helst. Vi bør starte å innse at vi er dyr og ikke mennesker. Dyr som trenger å ta vare på kroppen vår og planeten vår! Scooterkjøring tilhører latskapens hoder. På den ene siden er det fint at de som har behov for transport feks i et nødstilfelle kan få hjelp i tide osv, men jeg mener at vi som dyr bør fokusere på å lære oss naturen og forstå den slik som vi en gang har gjort. Stillheten er en del av det naturlige og har en verdi som ikke kan kjøpes for eller måles i penger. Det er nok menneskeskapte lyder som det er. Skal vi fortsette å være et forbilde for resten av verden og fortsette med den friheten i møte med naturen som vi har? Skal de neste generasjonene få vokse opp på en scooter i møte med naturen? De fleste kjenner vel til konsekvensen av forholdet mellom oppvekst og miljø! Takk! Martin Rones Jensen |
|
Gjest |
#62014-12-04 13:33Flott at nokon tar initiativet. |
|
Gjest |
#72014-12-04 16:52Maktarrogant gjennomføring av et tiltak som iflg. meningsmålinger har "folk flest", frivillige organisasjoner og naturvernorganisasjoner mot seg |
|
Gjest |
#82014-12-04 20:26En meget viktig sak som sees i sammenheng med flere utspill fra den sittende regjeringen når det gjelder forvaltningen av natur og friluftsliv, samt forvaltningen av viktige ressurser som angår både mennesker og dyreliv og vårt ansvar for kommende generasjoners rett til å oppleve frisk luft, fred og stillhet og ro. |
|
Gjest |
#9 Motorfertsel i utmark2014-12-05 08:07Skuterkjøring Motorfertsel i utmark er vanskelig å kontrolere. Det er ingen vits i å forsøke noe som er vell utprøvd i Sverge. Svensk Turistforening uttalelse bør være advarsel nokk for å ikke tillate denne form for lystkjøring. Mvh. |
|
Gjest |
#102014-12-05 17:14Veldig flott å få et sted hvor man kan protestere på galskapen!! |
|
Gjest |
#112014-12-05 19:13Marianne Elvegård ønskes roper JA te natur roen. :-) |
|
Gjest |
#122014-12-05 21:46Viktig kampanje nå som vi har en regjering som ensidig støtter ukultur med motor og støy på bekostning av stillhet, natur, fuglesang og dyreliv. |
|
Gjest |
#132014-12-06 13:47Det tradisjonelle, enkle friluftslivet fremmer sunne frie mennesker. De som har nytteoppdrag i naturen slipper gjennom nåløyet i dagens Motorferdsellov. Verdens menneskeskapte klimaendringer og rovdrift på ikke-fornybare ressurser gir grunn til å spørre om ikke en revisjon av motorferdselloven burde gått motsatt vei av det regjeringen nå foreslår. Direktoratet for Naturforvaltning konkluderte i sitt lovforslag 2008, at omfanget av fritidskjøring burde reduseres i Finnmark, Nord-Troms samt 7 forsøkskommuner - og for all del ikke utvikle seg i resten av landet. Paradigmeskifte. Motorferdselloven er en forbudslov, for å beskytte naturen og trivselen til de som utøver tradisjonelt, ressursvennlig friluftsliv. Regjeringens forslag er et paradigmeskifte, de tolker motorindustriens kulturverdiene som frihet og trivsel som likeverdige med friluftstradisjonens frihet og trivselsideal. Betingelsene for trivsel i veitrafikken kan ikke likestilles med trivsel innen naturens rammer. Lov og ulovlighet. Naturvernforbundet i Finnmark har i en stikkprøve (Alta, jan/feb 2014) dokumentert at 65 % av dispensasjonsvedtakene var ulovlige. Kommunen er altså ikke lojal mot loven og bør ikke ha forvalteransvar. Snøscooterforhandlerne påstår at salget av dypsnø-/klatresnøscootere tar markedsandel på 50% - disse modellene har sitt bruksområde utenfor lovlig løype. Kanskje 50% av brukerne heller ikke er lovlydige? Hva hjelper det at snøscootersporene forsvinner om våren, om samfunnet står tilbake med svekket evne- og vilje til å delta i ei bærekraftig utvikling? |
|
Gjest |
#142014-12-06 22:54Naturen er ikke en motocrossbane, det er vanskelig nok å kontrolere villmannskjøring med snøskuter før dette lovforslaget. i Ål kommune er det skuterspor på krysd og tvers av fjellet, lite nyttekjøring opp en bratt fjellskråning-hvordan blir dette når mange nye ungdom får seg skuter og kjører i den kjedelige leden, klart det er fristende å gunne litt på.... |
|
Gjest |
#152014-12-07 12:46Norsk urørt natur er utryddningstruet. Jeg ønsker for meg og mine barnebarn, og for kommende generasjoner å kunne nyte fritt av naturen. Den STILLE naturen. Stillheten vi finner i naturen er utrolig verdifull, det er en fred og ro det er vanskelig å finne andre steder i dagens forbrukerhastesamfunn. Respekt for naturen og menneske. Stille natur. |
|
Gjest |
#162014-12-08 06:02Meget viktig og meget bra |
|
Gjest |
#172014-12-08 06:04Natur uten motordur!!! |
|
Gjest |
#182014-12-08 09:49Jeg har ingen tro på REGULERT scooterkjøring i inn-og utmark. Jeg går ofte på fjellet og ungdom kjører ukontrollert omkring. |
|
Gjest |
#192014-12-08 11:39Det er bare trist. Litt av et politisk grep for å heve folkehesa. |
|
Gjest |
#202014-12-08 12:02Dette er jeg helt enig i! |
|
Gjest |
#212014-12-08 14:50Nei, nei, nei! |
|
Gjest |
#22 Skuterkjøring er helseskadelig2014-12-08 18:02Inaktivitet er like skadelig som røyking. Folkehelsen i Norge er sterkt påvirket av inaktivitet. Det norske folk er blant de i verden som er mest inaktive. Støy (trafikkstøy) dreper like mange mennesker i Norge som trafikkulykker.Støy stresser oss. Støy har samme virkning på oss som røyking. Blodtrykket stiger. Skuterkjøring vil medføre svært mange høyenergi-ulykker (som trafikkulykker). Skuterkjøring er usunt og helseskadelig. Hva i all verden er det egentlig regjeringen ønsker å oppnå med skuterkjøringen? Hvilke verdier er det regjeringen ønsker å ivareta gjennom fornøyelseskjøringen med snøskuter? |
|
Gjest |
#232014-12-08 19:46Motorlyd hører ikke hjemme i naturen. Der ute skal det kun være lyd av knirkende snø, knitring av matpapir, muntre barn og en og annen sisik. |
|
Gjest |
#242014-12-08 21:51Fred ønskes når vi er på tur ute i naturen. |
|
Gjest |
#252014-12-09 10:32Mitt nei til liberalisering av motorferdsel i utmark handlar om noko meir enn mitt private ønskje om å gå på ski utan motordur. Det handlar om naturens eigenverdi, og behovet for å la noko vera urørt. Dei firbeinte hardhausane som overvintrar i vinterlandet Norge treng område der vi ikkje kjem til - og spar meg for kommentarane om at dyr blir meir skremt av ein skiløper enn av ein scooter. Jada, det stemmer nok at dei spring først når du stansar og går av scooteren, men mange flyktar lenge før VI ser DEI!!! Med enklare tilgang til stadig større område i utmarka for oss, blir dei fredelege friplassane for villreinen, fjellreven og alle dei andre artane stadig mindre. Vi har ansvar for å bevare urørt natur for generasjonane etter oss. DET ansvaret har miljøvernministeren, regjeringa og "miljøpartiet" Venstre tydelegvis gløymt... |
|
|
Norges Ukraina-støtte må økes drastisk!
NEI til bovaer i norsk landbruk!
Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
La Fares Ali få bli i Norge - hans 11 år gamle datter trenger ham
NEI til vindturbiner i Skjebergmarka, Varteig og Syverstadåsen
Bevaring av Son sentrum
Nei til obligatoriske Pridemarkeringer i barnehage og skole
Israel ut av Eurovision - NRK må gå foran
FOLKETS VETO 2025 - STOPP GALSKAPEN
Vi krever handling for Gaza
Er det noe du vil endre?
Endringer skjer ikke ved å være stille. Forfatteren bak dette oppropet reiste seg og gjorde noe. Vil du gjøre det samme? Start en sosial bevegelse ved å opprette en underskriftskampanje.
Start din egen underskriftskampanjeAndre underskriftkampanjer du kan ha interesse av
La barna få beholde Lø skole – nærskolen vår må leve!
580 Laget: 2025-10-17
Signer oppropet - La Ekeberg-barna få fortsette på nærungdomsskolen sin!
1154 Laget: 2025-10-02
Fjern samordningsregelen – la bønder få hjelp når de blir syke eller får barn!
475 Laget: 2025-10-21
Bevar og styrk Sørumsand legevakt!
1167 Laget: 2025-09-30
Stopp fjerning av personalbase ved Berge gård
360 Laget: 2025-10-16
BEVAR BYHUSET SANDEFJORD
333 Laget: 2025-10-19
Bli med å redd Sørvikgrunnen!
281 Laget: 2025-10-16
ikkje fjern MOT
358 Laget: 2025-10-15
Byrådets forslag for Oppsal skole vil gi økte kostnader og svekke et veletablert og velfungerende skoletilbud.
667 Laget: 2025-09-28
For et trygt og trivelig Sirevåg – Nei til biogassanlegg
209 Laget: 2025-10-17
Stopp prosessen! Få kontroll
482 Laget: 2025-10-09
Offentlig debatt kreves om ny smittevernlov, WHO avtalene og WHOs vaksinepass
2035 Laget: 2025-06-18
Barnehagebemanningen må økes!
9216 Laget: 2024-08-20
Vi som ble igjen – etterlatte etter internasjonale operasjoner krever oppreisning
154 Laget: 2025-10-15
NEI til bovaer i norsk landbruk!
36878 Laget: 2025-06-10
Israel ut av Eurovision - NRK må gå foran
4761 Laget: 2025-10-03
Ikke legg ned ungdomstrinnet på Karlsrud Skole!
1006 Laget: 2025-09-22
LA DE BLINDE FÅ BLI
1194 Laget: 2025-10-11
Beskytt partnervoldsutsatte!
1652 Laget: 2025-01-28
Behold Kjeller skole som nærskole! - Riis
67 Laget: 2025-10-16